Soul Fingers
Kada neko od moje generacije spomene banjalucki Dom kulture
odmah je jasno da su tome razlog igranke koje su se tu odrzavale sezdesetih. Ta
dva pojma, Dom kulture i igranke, se toliko ispreplicu da ih je gotovo nemoguce
posmatrati odvojeno. Sve ostale manifestacije, kulturne i one druge, su se vec
odavno izgubile iz sjecanja, ako su ikada i nasle svoje mjesto tu: samo su
igranke jos uvijek tu, u sjecanju, kao obiljezje jednog vremena i jednog grada.
Vremena su danas neka druga a i grad se promijenio. Ako je suditi po vijestima
koje stizu iz grada, vremena nisu bas neka, kako su se neki nadali a i ne mogu
se porediti sa onim nekada. A grad, ma kako da se na izgled izgradio, nije ni
blizu onom sto je bio nekad.
Dodatak: Miro Stefanac mi posla link na pjesmu koja se svirala kao odjavna spica. Moram priznati da se toga uopce ne sjecam pa mi je drago da se Miro potrudio da me osvjezi pamcenje.
Pro at Contra su svirali ovu pjesmu u instrumentalnoj verziji:
O igrankama u Domu kulture je napisano mnogo toga, cak i na
ovom blogu, pa se neko moze zapitati sta se o njima jos ima reci. Ni ja nisam
imao namjeru da se ponovo vracam na ta lijepa vremena ali me jedna muzicka
numera koju sam prije par dana dobio od Stefanaca ne ostavi ravnodusnom pa se
ponovo vratih u to doba i tu salu koja je godinama bila glavno mjesto
okupljanja banjalucke omladine. Omladine koja je, bar nam se tada cinilo, zivjela
jedan bezbrizan zivot, lisen ruznih stvari koje se od devedesetih stalno
potenciraju od pojedinaca zaslijepljenih nacijom i nacionalizmom, unistavajuci buducnost
cijelih generacija.
Istina je da sam se prilikom nedavne posjete starom kraju kod
Mire raspitivao za muzicku numeru kojom su zapocinjale igranke ali se ni uz moje
najvece napore nisam mogao sjetiti njenog naziva: odzvanjala mi je u glavi ali
ime nije dolazilo na pamet. Miro je znao o cemu govorim ali je u svom bogatom
izboru pjesama nije imao. Kada mi prije par dana stize mp3 file zakacen za
email, obradovah se iskreno, onako kako se samo dijete moze obradovati kada
nadje dragu igracku koje je izgubilo: vratise se sjecanja na sezdesete pa ne
mogu da ne odolim da se ponovo prisjetim tih dana. Vjerujem da ce i mnogim
drugima pred oci doci slike tih vremena, narocito kada kliknu na play video
klipa koji sam na brzinu, s brda-dola sastavio, trudeci se da slikom i zvukom docaram
tu samo nama dobro poznatu atmosferu.
U Dom kulture sam prvi put krocio kao srednjoskolac, jos u
prvom razredu Tehnicke skole. Bio je to jedan matine, igranka organizirana za
mladju raju nedeljom ujutro. Vjerujem da je tako nesto van zdrave pameti za ovu
novu generaciju kojoj rano ustajanje tesko pada i radnim danima a o nedelji da
ni ne govorim. A eto, mi smo tih godina znali ustati rano, ‘podacerati se’, pa
pravac Dom. A tamo se nije moglo uci bilo kako obucen, kravata je bila
obavezna, pa se sjecam da sam za taj prvi odlazak obukao odijelo (i kravatu,
naravo) za koje se ne mogu sjetiti ni od kuda mi ni kada i kako sam ih nabavio.
Bila su to vremena kada se nije imalo mnogo pa ni odijela nisu bila uobicajeni
dio garderobe mladje raje.
Svirali su legendarni Meteori, sa pokojnim Draganom
Georgijevicem, mojim drugom iz razreda (od njega sam kupio prve farmerice) na
solo gitari. Od postave se jos sjecam Mice, solo pjevaca, te pokojnog Gase na
bas gitari. Na matine sam otisao manje zbog plesa a vise zbog muzike, jer sam
vec u to doba intenzivno pratio zbivanja na svjetskoj muzickoj sceni i znao sve
najvece hitove. Elektricne gitare su na svjetsku muzicku scenu uveli Shadows-i a
vrlo brzo su se pojavili Beatles-i i Rolling Stones-i koji su vrlo brzo postali
neprikosnoveni, uz mnogo drugih veoma popularnih engleskih grupa. I u nasoj
zemlji su VIS-ovi (vokalno instrumentalni sastavi), kako smo ih mi u to doba
zvali, sve vise dobijali na popularnosti, a na igrankama su se svirali najveci
svjetski hitovi skidani sa Radio Luksemburga, radio stanice koja je dugo prije
prvih longplay-ki bila jedini izvor svjetske muzike. Sjecam se da sam na tom
svom prvom matineu bio opcinjen svirkom Meteora i zvukom elektricnih gitara, ni
u snu ne sanjajuci da cu jednog dana i sam imati priliku da se nadjem na toj
istoj pozornici zabaljajuci druge.
Moj prvi nastup u Domu kulture se desio 67., na prvoj
gitarijadi u gradu koju je organizirao KAB (Klub akademicara Banjaluke).
Skupilo se tu sve sto je u to doba nesto vrijedilo na muzickoj sceni Banjaluke,
pocevsi od Meteora, koji su bili apsolutno favoriti za osvajanje prvog mjesto.
Ucestvovali smo i mi, Usamljeni, a vecine ostalih ucesnika se najbolje ne
sjecam izuzev Amora i Boema. Ni svirke vecine sastava se ne sjecam osim
tehnickih problema Amora (neko je napravi ‘kurcslus’ pa im pojacala nisu
radila), te njihovog viseglasnog pjevanja koje mi se jako svidjelo. Mi smo,
izmedju ostalih, izveli i jednu nasu pjesmu (“Znam da bit ces tuzna kad odem
ja”, autor muzike Srecko Sain a tekst smo ‘sklepali’ Sreco i ja ) sto je u to
doba bilo nesto sasvim novo.
Na nase veliko iznenadjenje (a vjerujem i drugih), Usamljeni
su osvojili prvo mjesto strucnog zirija i tako stekli pravo da ucestvuju na
republickoj gitarijadi u Sarajevu.
Godinu dana kasnije nadjoh se na istoj pozornici, ovaj put
kao clan sastava Pro at Contra koji je zabavljao banjalucku raju na u uvodu
spomenutim igrankama subotom i nedeljom na kojima se okupljala omladina iz
grada ali i blize i dalje okoline. Kako sam dosao u priliku da postanem clan
grupe, ne sjecam se. Predpostavljam da je u to svoje prste upetljao Miro Stefanac
koji je u Pro at Contra svirao bubnjeve. Sastav su cinila cetiri pjevaca, tri duvaca,
solo i bas gitarista, orguljas i bubnjar. Iz tih prvih dana se sjecam pjevacke
postave: Sandra Kulier, Nada Barucija, Caja (Zlatko Basic) i ja. Svako od nas
je imao svoj stil, repertoar i svoju publiku pa se tako na igrankama naslo za
svakog po nesto. Udarni dio postave su cinili duvaci, na celu sa Corom (Ekremom
Nanicem): Rudi Sarkotic je svirao saksofon a Cisko (Josip Skocibusic) trombon.
Solo gitaru je svirao Vojo Stajcic, na basu je bio Zlaja Kujda, a Muri (Muradif
Misirlic) je svirao orgulje. Za bubnjevima je bio vec pomenuti ‘krivac’ za ovaj
prilog, Miro Stefanac. Igranke su uvijek bile jako dobro posjecene, ponekad bi
se skupilo toliko naroda da se tesko moglo disati a kamo li plesati. Kod muske
raje je posebno popularan bio balkon sa kojeg su momci imali odlican pregled na
ljepsi dio publike. Plesalo se i u foajeu na balkonu. U ljeto 68. smo svirali u
basti KAB-a, jos jednom popularnom druzenja banjalucke mladosti, smjestenoj izmedju Narodnog pozorista I Doma
kulture. Bio je to poseban ugodjaj koji je u lijepe tople ljetnje veceri privlacio
veliki broj omladine, od kojih su mnogi cijelu vece provodili izvan baste koja
nije mogla da primi sve zainteresirane. Svirka se cula nadaleko pa se znalo i zaplesati
preko puta baste, ispred samackog hotela Rudi Cajavec.
Originalna postava grupe se mijenjala pa se sjecam da je na
Cajino mjesto dosao Omer Popaja. Miru je zamijenio Kid (ime I prezime sam mu
zaboravio) a Murija, Braco Skopljak. Grupa je promijenila ime u Eight Band a
sviralo se i u sali hotela Rudi Cajavec, a ljeti na njegovoj ljetnoj terasi.
Zastitini znak igranki je bila pjesma Soul Fingers kojom su
zapocinjale sve igranke, sto je u neku ruku bilo i razumljivo jer su poseban
ton igrankama davali upravo duvaci. Iako mi je ta pjesma odzvanjala u glavi sve
ove godine, nikako se nisam mogao sjetiti niti njenog imena niti izvodjaca pa je
nisam mogao pronaci na Internetu. Miro mi je, kao sto to napomenuh ranije, pomogao
da konacno dodjem do nje. Vjerujem da ce
se momci I djevojke iz moje generacije koji su sada vecinom bake I djede
prisjetiti te posebne atmosfere u tom hramu banjalucke svirke koja se nije
mogla osjetiti niti na jednom drugom mjestu u to doba.
A sta je sa Domom kulture danas, kakva je sudbina zadesila raju
iz benda, gdje su i sta rade.
Dom kulture od pocetka devedesetih to vise nije: promijenio
je ime a glavna funkcija mu je bila da smjesti organe novouspostavljene vlasti.
Sa njegove fasade su se devedesetih vijorile ratne zastave, sa njenih balkona su
se drzali vatreni govori, u njegovim prostorijama stvarali planovi za progon
nekadasnje banjalucke mladosti kojoj je nacionalziam bio zadnja rupa na
svirali. Taj hram je tako od mjesta okupljanja mladosti na kojem su rodjene
mnoge ljubavi postao mjesto mrznje. A muzicari, koji su nekada u njegovoj sali okupljali
banjalucku mladost su, vecinom, razasuti
sirom svijeta.
Neke informacije o sudbinama aktera opisanih dogadjaja su mi
dostupne, pa da podjem redom, pocevsi od duvaca. Coro je u Ceskoj, pronasao sam
ga slucajno preko facebook-a. Rudi je u Svedskoj (jednom davno mi se javila
njegova supruga Dina) a Cisko je ostao u Banjaluci. Od Stefanaca cujem da
obavezno navrati kod njih kada dodje u posjetu Zagrebu. Vojo je ostao u
Banjaluci. Na vise mjesta sam procitao ponesto o njemu a vidio sam i neke fotografije.
Znam da se do zadnjih dana druzio sa pokojnim Midjom: cesto su znali zasvirati
zajedno. Miro je u Zagrebu i vec se dobrano priblizio penziji. Braco Skopljak
zivi u USA i par puta smo se vidjeli. Za Murija sam cuo da zivi u Rijeci i da
se bavi svojim starim poslom. Kid zivi u Pakracu (tamo je rodjen), u zasluzenoj
je mirovini i kako mi Miro javi, uziva u svom vrtu.
Caja je zavrsio u Australiji iako vidim da je cesto u
Banjaluci. Sandra Kulijer vjerojatno zivi u Zagrebu u koji je otisla jos prije
rata. Ako je suditi na osnovu informacija na Internetu, zakljucujem da se i dalje
bavi muzikom, iako je, cini mi se promijenila zanr. O Omeru Popaji ne znam
nista od momenta kada sam ga, kada je u Bosni vec poceo rat, jedan dan sreo
ispred moje zgrade a Starcevici. Znam da mi se zalio da je jedno vrijeme bio
ozbiljno bolestan. Gdje je sada i sta radi nemam pojma.
O Nadi sam nasao neke informacije, opet na Internetu. Vidim
da je u medjuvremenu napredovala i da je danas direktorica muzeja manjeg
blentiteta. Cini mi se da je njen rad cijenjen pa ne mogu grijesiti dusu i vezati
taj uspjeh sa novouspostavljenom vlascu. Ne znam koliko je na sve to utjecao
njen suprug Ljubo koji se onih lijepih, bezazlenih dana sezdesetih cinio finim
momkom. S dolaskom demokratskih promjena i Ljubo se promijenio. Ostao mi je u
sjecanju onih ratnih dana, kada bi sa sajkacom na glavi lagano grabio ulicom
Djede Kecmanovica: ruzno je to bilo vidjeti jer je za vrijeme naseg druzenja u
Domu kulture odavao kulturnog momka iz dobre familije. Vidim da je sve ovo
ratno i predratno vrijeme veoma politicki aktivan u nekakvoj stranci koja sa nekadasnjom
Banjalukom ima veoma malo veze. Za mene ce zauvijek ostati tajna sta je to sto
ljudima odredjuje sudbine i koji su razlozi da neko odabere zlo. Nekada sam bio siguran da obrazovanje ima
velikog uticaja na ljudski izbor u ruznim vremenima ali me mnogi kao sto je to
slucaj i sa Ljubanom dematirase. Bit ce da je ipak do familije.
Eto tako stvari stoje nakon nesto vise od 40 godina. U
Banjaluci su igranke davno nestale, jos mnogo prije ovog zadnjeg rata ali ja ih
se sa sjetom prisjetim veoma cesto. Jos uvijek znam sve i jednu pjesmu iz tog
doba, iako vise ne pjevam. Vrte se one u mom domu veoma cesto, bilo za zimskih
dana kada se sjedi u kuci, bilo ljeti, kada se razbacim u backyard-u za lijepa
vremena. A kada cujem neku pjesmu koja je odzvanjala Domom kulture sjetim se
onog stiha iz Balaseviceve “Jesen stize Dunjo moja”:
Al’ nekad porucim pice i tako to krene…
Za mene su to pjesme iz tog vremena koje me vrate u ta
davna, lijepa vremena…
Dodatak: Miro Stefanac mi posla link na pjesmu koja se svirala kao odjavna spica. Moram priznati da se toga uopce ne sjecam pa mi je drago da se Miro potrudio da me osvjezi pamcenje.
Pro at Contra su svirali ovu pjesmu u instrumentalnoj verziji:
Labels: sjecanja
6 Comments:
Prvo sitne dopune i ispravke:
Kid se zove Zlatko Petrac. Cisko nije Josip, nego Petar Skocibusic, a Sandra Kulijer zivi u Velikoj Gorici.
Casino je valjda jedini plesni prostor u gradu u kojem nisam plesala. Dvorana Doma kulture mi je ipak bila najdraza. Ipak ne mogu taj objekt vezati samo za igranke sezdesetih, jer mi se cini da sam cijeli svoj banjalucki zivot bila pupcanom vrpcom vezana uz njega. Poznavala sam njegove prostore od podruma do tavana, radila jedno vrijeme u njemu, ulazila u neko pristojno vrijeme a izlazila u sitne sate, sto sa raznih zabava, proslava, a bogme i sa posla.
A pocelo je s tim igrankama sezdesetih. Nekako u isto vrijeme su mi na skolu, a na moje ime stizale i pozivnice sa besplatnom kartom za izlozbe slika. Ni danas ne znam cijom zaslugom, ali od tada sam redovito posjecivala izlozbe.
Nastavak slijedi.
Nada
Co ovaj prilog je fantastican, dok citam kao da ucestvujem, posebno kada pznajes sva ova imena a sa nekim i blizak, ova pjesma nam je kao zastitni znak a bila je i spica na Mini-Maxu. Vraceni smo u najljepse doba jednog zivota. Sva ta lica sa pozornice Doma kulture jos jednom se vrte u nama.
Pozdrav svima, Sejo Visic
Veza se nije prekinula zavrsetkom skolovanja, dapace, postala je jos intenzivnija. Najreprezentativniji dio Doma kulture je dvorana koju smo mi cesto zvali plesna, a stvari je izvanredna za koncerte. Osobno sam cula pohvale na njenu akusticnost iz usta Tonka Ninica. Slusala sam tu Pogorelica, Kolundziju, Vejzovicku, ruske zborove...
Mnoge osobe sam neraskidivo vezala za tu dvoranu; od onih koji su tu radili, do posjetitelja za koje sam znala da cu ih obavezno sresti uputim li se tamo. Nandija Kulijera sam dozivljvala kao maskotu tih prostora. Znao mi se u prolazu obratiti s nekom vrckavom primjedbom na racun mog muza.
A kad se samo sjetim da je umro na cesti uz Krnjak gdje je, kazu, umro cekajuci da mu iz nekog autobusa mahne neko od Banjalucana. Tuzno.
Nada
Kada sam pisao ovaj prilog znao sam da ce biti i gresaka jer proslo je jako puno vremena od tih dana da se covjek moze svega. Izvinjavam se Cisku. Svi smo ga zvali jednostavno Cisko tako da par godina nakon sto smo se upoznali nisam znao njegovo pravo ime. Sada se sjecam da mu se otac zvao Josip pa je greska vjerojatno zbog toga.
S Kidom sam studirao, znao sam mu ime i prezime ali mozak je jednostavno zatajio. Zahvaljujem se Nadi na ispravkama i dopunama. Predpostavljam da ce ih biti jos.
Co
A zadnja stvar prije odjavne spice ( isto Soul Fingers )najcesce je bila Srce, laku noc. I ako smo je izvodili u instrumentalnoj verziji svi su u glavi imali rijeci : Tebi san vec njezno sklapa oci, laku noc, laku ti noc... ( Ivo Robic ).
Miro
Miro Stefanac je u to vrijeme bio paradigma postojecim i buducim bubnjarima u Banjaluci i sire. Njegovo sviranje iz zglobova, ravna kicma, svirka bez nepotrebne gestikulacije koja je nije krasila bubnjare tog doba uz jasno koriscenje kompletne garniture odrazavala je pravog „svingera „ kojeg bi pozeljele i jace regije od Banjaluke.
Nazalst Co, dok si ti pjevao „soft-balade“ ja sam (obicno kao i ostali iz „Cajevca“) u sentisu bio zaokupljen istrazivanjem patent-otvaranje brusthaltera domkulturaskih snasi-partnerki. Da „ide dasa ispod pasa“ nije bilo potrebe jer vecina domacih snasa postujuci bakinu tradiciju bijase bez gaca...a mi „cajevcani“ smo stvarno bili sentimentalni pogotovo poslije „Tata vrati se...“ u interpretaciji Popaje. Kasnije su iste te snase preuzele Kolo sestara, vjerovatno i Direktorica ...
grof
Post a Comment
<< Home