Ramazan i Bajram
Iz knjige Emina Krkica "Tunjina nedovrsena prica"
Kad dođe Ramazan i Bajram nastajalo je za nas djecu u banjalučkim mahalama osobito i lijepo vrijeme. U kućama tada nastaje jedna svećana atmosfera puna neke mekoće i dobrote. Obično prestanu ona svakodnevna ruženja, pa i tabanja, kojima smo bili podvrgnuti, zbog kakvih marifetluka i jaramazluka. Roditelji su puni pažnje, jer bi i mi pokušavali da postimo, pa bi nas i pažnjom i darovima na to stimulirali, a uz Bajram smo dobivali darove, nova odijela i mogli da se igramo i posjećujemo rođake. Stoga smo mi djeca jedva čekali vrijeme Ramazana a pogotovo Bajrama. Uz Ramazan dešavalo se mnogo toga što inaće nije uobičajeno. Prije svega tu su ramazanska sijela po kućama. Zatim je to bilo odlaženje na teravih namaz u džamiju i to kasno uveče. Potom smo mi djeca uživala da priređujemo lažne topove. Budući da su prestanak posta najavljivali i kandilji na šerfama naših džamija, ali i pucanje topa, mi smo pucali prangijama ii karabitnim avanima nešto prije iftara, te time pokušavali zbuniti postaće i navesti ih da se omrse prije vakta. Najzad, bili su tu svrači, koji su narod budili na sehur i bile su hodže koje su se zatvarale u intićaf u džamiju. Hodža bi normalno zapostio, kao i drugi ljudi i bio kod svoje kuće, ali bi deset dana prije Bajrama došao u džamiju i zatvorio se.
Dok bi on bio zatvoren u džamiji džemat bi mu donosio hranu i za sehur i za iftar tj i za večernje jelo, ono koje se jelo kad prestane post, ali i za rano jelo prije nego post otpoćne. I tako po određenom rasporedu, kojeg je džemat ustanovio, odredi se i dođe reda da svaka kuća nosi hranu za iftar i sehur ,da on ima da se omrsi i da zaposti.
Pored jela nosilo se šerbe voda i kahva. Običaj je bio da se prije iftara uzme malo šerbeta ili vode zatim malo hurm i, popije se kahva. Nakon jednog sahata, se iftari-ljudi se omrse.
Uskoro je jacija. Između akšama i jacije oko dva sahata i ide se u džamiju. Svi ljudi iz naše mahale išli su u Gazanferiju kod imama Muftića. Dok je babo u džamiji djeca se igraju. Poslije teravije se sijeli. Tu se sjedi priča uz razne đakonije. Najviše je đakonija bilo kad je zimski Ramazan. Iznose se suhe šljive, smokve, orasi lješnici, oskoruše, mušmule i razne turšije. Cure prave ćeten halvu, peku se tikve-budimke, kruške i jabuke. Po cijelu noć pričaju se priče i razne dogodovštine. Mi djeca izvućemo se iz kuće, idemo se sankati, igrati žmire i ganje ili igramo žandara i lopova. Oko dva sata svi se skupe i idemo ručat. iPored kućnih sijela bilo je i sijelo u Fadiletu-udruženju muslimanskih zanatlija i privrede. Tu se održavala ramazanska tombola, igran je folklor a u kinu je bila predstava. U pozorištu su se davale predstave-komadi iz narodnog života. Tako je to bilo nekad u Banjaluci u doba Ramazana
Svim vjernicima čestitam Bajram.
Enisa
Kad dođe Ramazan i Bajram nastajalo je za nas djecu u banjalučkim mahalama osobito i lijepo vrijeme. U kućama tada nastaje jedna svećana atmosfera puna neke mekoće i dobrote. Obično prestanu ona svakodnevna ruženja, pa i tabanja, kojima smo bili podvrgnuti, zbog kakvih marifetluka i jaramazluka. Roditelji su puni pažnje, jer bi i mi pokušavali da postimo, pa bi nas i pažnjom i darovima na to stimulirali, a uz Bajram smo dobivali darove, nova odijela i mogli da se igramo i posjećujemo rođake. Stoga smo mi djeca jedva čekali vrijeme Ramazana a pogotovo Bajrama. Uz Ramazan dešavalo se mnogo toga što inaće nije uobičajeno. Prije svega tu su ramazanska sijela po kućama. Zatim je to bilo odlaženje na teravih namaz u džamiju i to kasno uveče. Potom smo mi djeca uživala da priređujemo lažne topove. Budući da su prestanak posta najavljivali i kandilji na šerfama naših džamija, ali i pucanje topa, mi smo pucali prangijama ii karabitnim avanima nešto prije iftara, te time pokušavali zbuniti postaće i navesti ih da se omrse prije vakta. Najzad, bili su tu svrači, koji su narod budili na sehur i bile su hodže koje su se zatvarale u intićaf u džamiju. Hodža bi normalno zapostio, kao i drugi ljudi i bio kod svoje kuće, ali bi deset dana prije Bajrama došao u džamiju i zatvorio se.
Dok bi on bio zatvoren u džamiji džemat bi mu donosio hranu i za sehur i za iftar tj i za večernje jelo, ono koje se jelo kad prestane post, ali i za rano jelo prije nego post otpoćne. I tako po određenom rasporedu, kojeg je džemat ustanovio, odredi se i dođe reda da svaka kuća nosi hranu za iftar i sehur ,da on ima da se omrsi i da zaposti.
Pored jela nosilo se šerbe voda i kahva. Običaj je bio da se prije iftara uzme malo šerbeta ili vode zatim malo hurm i, popije se kahva. Nakon jednog sahata, se iftari-ljudi se omrse.
Uskoro je jacija. Između akšama i jacije oko dva sahata i ide se u džamiju. Svi ljudi iz naše mahale išli su u Gazanferiju kod imama Muftića. Dok je babo u džamiji djeca se igraju. Poslije teravije se sijeli. Tu se sjedi priča uz razne đakonije. Najviše je đakonija bilo kad je zimski Ramazan. Iznose se suhe šljive, smokve, orasi lješnici, oskoruše, mušmule i razne turšije. Cure prave ćeten halvu, peku se tikve-budimke, kruške i jabuke. Po cijelu noć pričaju se priče i razne dogodovštine. Mi djeca izvućemo se iz kuće, idemo se sankati, igrati žmire i ganje ili igramo žandara i lopova. Oko dva sata svi se skupe i idemo ručat. iPored kućnih sijela bilo je i sijelo u Fadiletu-udruženju muslimanskih zanatlija i privrede. Tu se održavala ramazanska tombola, igran je folklor a u kinu je bila predstava. U pozorištu su se davale predstave-komadi iz narodnog života. Tako je to bilo nekad u Banjaluci u doba Ramazana
Svim vjernicima čestitam Bajram.
Enisa
6 Comments:
Izvucena iz mraka korica, ova prica, puna mirisa djetinjstva, veca je oda Bajramu nego sve ovo dzamijanje ( Grofe, oprosti sto te kopiram ) koje gledam na TV.
Nakon jucerasnjeg razgovora sa Niskanom razmisljam o tome kako je Banja Luka bila vecinski muslimanski grad. Fala bogu i njenim ziteljima sto sam to dozivljavala samo kao jednu toplu nijansu u sarenom cvijetnom polju, kao meki dodir Mizine samije, kao prebogati okus baklave u ustima.
I hvala Alahu sto , bez obzira na posljedice,nakon ovog rata Banja Luka nije postala cisto muslimanska jer srce bi mi prepuklo.
I ne sicajte me sad Republikom Srpskom, Federacijom i jos necim trecim (sto de facto ne postoji), ja ovdje pricam samo o Banjoj Luci, svojoj bivsoj ljubavi.
Bajram Serif Mubarek Olsun svima, pa i meni, ali onako kako smo to zeljeli i osjecali prije.
Nada Stefanac
Svaka cast Nado, olovka pise srcem a ti pises iz SRCA, hvala ti.
Laku noc Banja Luko, ma gdje bila
VEC SAM PETI DAN U HOLANDIJI.SETAM DANAS SA UNUKOM I PROLAZI GRUPA 5-GODISNJAKA IZ OBDANISTA.DVOJE PO DVOJE DRZE SE ZA RUKE.DJEVOJCICA I DJECAK.CRNI I BIJELI.NASMIJANI.VASPITACICE ISTO.
ONDA ENISIN ISJECAK IZ KNJIGE I NADINO TOPLO SJECANJE ZA BAJRAM.
KAKO MI
SADA I OVDE PADNE NA PAMET 20-TO GODISNJE ISPIURANJE MOZGOVA O STRASNOJ "UGROZENOSTI" SRBA, HRVATA I MUSLIMANA.I PROGONA VJERE U TITOVO VRIJEME. SVAKOG OD SVAKOGI LAZI I LAZI I LAZI DO BESVIJESTI.
TOPLIUNU BAJRAMA OPISALA JE NADA.
JA NOSIM U SRCU TOPLIUNU USKRSA I BOZICA U MOJOJ ULICI.PERETCI POKOJNE GOSP.LJUBE KOJU SMO SVI OD MILJA ZVALI DADA NIKAD VISE U ZIVOTU TAKVE NISAM OKUSILA.SITNI KOLACI OD TETE EMILIJE KOJI SU MI BILI DRAZI OD IKAKVE BAKLAVE, HURMASICE, RUZICE ITD.
KAKO TO OBJASNITI DANASNJIM 20-TO GODISNJACIMA.NORMALNO PRIHVATAJU DA SU DVIJE SKOLE "POD JEDNIM KROVOM", JER TAKO SU IH UCILI RODITELJI VEC DVADESET GODINA.I DA SU SVI DRUGI LOSI SAMO ONI DOBRI.
AJNSTAJN JE REKAO "DA SU SAMO SVEMIR I LJUDSKA GLUPOST BESKONACNI.I DODAO DA NIJE SIGURAN ZA SVEMIR."MI SMO SKOLSKI PRIMJER ZA NJEGOVU IZJAVU.
POZDRAV SAIMA
Procitajte ovo:
www.blic.rs/Vesti/Drustvo/352489/Memorijalni-centar-Jad-Vasem-odlikovao-Jeremiceve-pradedu-i-parababu
PS:Zasto pominju Jeremica(VUK-a)uz zasluge Pozderaca kada on zastupa antibosansku ideologiju ciji barjaktari su ubili i Hamdiju Pozderca!
HERETIK
Procitajte TAZE VIJESTI o HAJDUCKOM HARAMBASI IZ BLUKE i NJEGOVIM VANDALIMA:
www.e-novine.com/region/region-bosna/74504-Istraga-Dodik-sluaju-Hypo.html
www.e-novine.com/region/region-bosna/74970-Dodik-zavriti-kao-Ivo-Sanadar.html
www.bosnjaci.net/prilog.php?rid=1&pid=47514
HERETIK
ISTI SE SA ISTIM DRUZI.
TAZE HABERI O tzv.RS-u:
-www.oslobodjenje.ba/kolumne/zasto-avigdor-lieberman-voli-banja-luku
-www.oslobodjenje.ba/kolumne/kraj-renesanse-u-republici-srpskoj
heretik
Post a Comment
<< Home