Pismo prijateljima u Ameriku - nastavak
Kako sam u međuvremenu
uspostavio kontakt sa Osmanom, razgovarali smo, između ostalog, i o članku u „Glasu
Srpske“. Reče Osman da ima njegovu kopiju i da je čuva kao uspomenu na ona ružna
vremena i neke ljude iz svoje radne
okoline. Dobro je što ga ima jer je to dokaz o vremenu kada je na
površinu isplivalo ono što je najgore u ljudskom rodu, talog koji se godinama
skrivao na dnu. Tih dana su se skinule maske i svakome je postalo jasno da su
neki među nama godinama igrali dvostruke uloge. Svako od nas razasutih svijetom
smo imali priliku da se u to lično uvjerimo i bilo bi dobro kada bismo b sve
ono što smo doživjeli stavili u jednu knjigu kao primjer sudbine stanovnika
jednog grada koji su vjerovali svojim bližnjima da bi u jednom trenutku bili
prevareni.
Novinar koji je napisao članak koji sam spomenuo u predhodnom prilogu, naravno, niti jednog trenutka ne otkriva ko je izvor informacija. Nameće mi se pitanje, zašto je to tako? Zašto je pojedac ili pojedinci, koji su odlučili da „slučaj“ iznesu na svjetlo dana, nisu imali hrabrosti da stanu javno iza svojih tvrdnji? Da li im je nedostajalo hrabrosti ili su imali u planu da i dalje nastave sa dvostrukom igrom. Ili, možd, izvor informacija uopće nije postojao? Možda jesve smišljeno u određenim krugovima koji su razradili taktiku kako se riješiti pojedinaca koje su mrzili. Možda su se zato koristili „jaki argumenti“ tipa „kako kažu zaposleni“. Isti ili sličan šablon su koristila i ostala braća po peru u to doba kada istina nije bila na visokoj cijeni.
U razgovoru sa Osmanom sam saznao dosta toga. Kako je teško radio da bi postigao ono što je postigao. Kako je, nakon zanata, nekoliko puta polagao prijemni za mašinski fakultet u Sarajevu i Zagrebu, da bi konačno jedne godine bio primljen. Kako je svakom ispitu prilazio sa velikom ozbiljnošću kako i dolikuje poštenom čovjeku. Kako je na kraju diplomirao na Višoj mašinskoj školi u Zagrebu, što mu je donijelo diplomu mašinskog inžinjera.
U Rudi Čajavecu
je promijenio mnoga radna mjesta, od KV i VKV majstora, pa do direktora. Na
poslu se isticao svojom odgovornošću i predanim odnosom prema imovini preduzeća.
O njegovim uspjesima i pristupu poslu se pisalo u fabričkim novinama. Tako se u
članku „Okončanje tri sporna odnosa“ govori o Osmanovoj upornosti da se izbori
za prava OOUR-a u sporovima sa velikim svjetskim korporacijama koja je
zahvaljujući svojoj upornosti Osman dobio. U drugom članku, „Osmanova jesen –Nemam puno vremena“, novinar je vodio razgovor sa Osmanom povodom njegovog
odlaska u penziju nakon 40 godina rada. Čak i tada, kada je već bio penzioner,
Osman je nastavio raditi na inovaciji koju je započeo ranije. Dolazio je u fabriku
redovito kako posao ne bi ostao nedovršen. Radio je tako jer drugačije nije
znao. Za Osmana niti jedan posao nije smio ostati nezavršen pa ga u tome nije
sprečavala ni penzija.
A onda, nakon
ovih lijepih članaka, iznenada, druga priča. Pored članka objavljenog u listu „Glas
Srpske“ („Pismo prijateljima u Ameriku“), nekoliko godina kasnije se pojavio
članak u poznatim „nezavisnim“ Nezavisnim novinama. Autori: G. Maunaga i P.
Klincov. Po pravilu „nepoznati izvor informacija“, obavještava novinare kako je
„pljačkan Čajavec“ u članku pod nazivom „Tragovi novca u Srpskoj banci“. Opet
se u članku pojavljuje ime Osmana Kovačevića koji je, zajedno sa Rudijem
Kalajdžićem, „novac od potraživanja koja su u Čajavecu vođena kao neplaćena,
usmjeravali na privatne račune u nekoj od austrijskih banaka“. Navodno, radili
su to još prije ovog zadnjeg rata a „nepoznati izvor“ se tek nakon par godina
sjetio da tu činjenicu iznese na vidjelo. A „Nezavisne novine“, kao što se to
obično radi u ovakvim situacijama, objavljuju vijest bez ikakvih provjera. Teško
se optužuju ljudi bez ikakvih dokaza.
I pojeo vuk
magarca.
Eto tako su pisali,
i još uvijek pišu, „novinari“ u našem gradu. I nikom ništa. Bez ikakve
odgovornosti i grižnje savjesti. Znaju da im niko ne može ništa jer ni cijela
vlast nije ništa bolji. Počevši od onoga kojeg se sve pita i koji o svemu
odlučuje. Lagao je sviju i prije dvadesetinešto godina kada je bio „Titin
komunista“ a laže i danas kada je veći katolik od pape.
Znajući sve ovo
sa žalošću moram konstantirati kako se običan svijet, onaj koji je na kraju
platio najveću cijenu, ponaša. Niko ne reagira. Svi ćute, kao da se ne radi o
stvarima od velike važnosti za svakog od nas. Ne reagiramo ni mi koji smo
doživjeli sva ova poniženja i koji smo svoje poštenje i naivnost platili
istjerivanjem iz našeg grada. Tu i tamo naletim na ponekog ko otvoreno i bez
bojazni i kalkulacija javno kaže šta se to dogodilo u našem gradu devedesetih i
kako su se pojedinci, njihove bivše radne kolege ponijele u ta gadna vremena. Njima
skidam kapu jer bez njih bi oni koji dolaze iza nas ostali prikraćeni za istinu
koja se ne smije prešućivati.
A gdje su ovih
dana ti novinari koji su širili laži devesetih? Da li još uvijek žive u našem
gradu? Da li šetaju ulicama našeg grada mirne savjesti ? Da li se i jedan od
njih javno pokajao za svoju ulogu u onim sramnim vremenima? Kako se osjećaju
kada znaju da se ljudi o kojima su širili laži vraćaju u Banjaluku i da ih
sreću na ulicama grada u lice? Da li, bar, prelaze na drugu stranu ulice kada
se to desi ili ih svajest uopće ne peče?
A šta je sa
Osmanom? Kako se on osjeća danas, nakon svega onoga što mu se dogodilo?
Osman uživa u
svojim penzionerskim danima, istina daleko od grada iz kojeg je istjeran, ali mirne
duše i čista obraza. I ponekad svrati u Banjaluku u inat onima koji su mislili
da će ga se, kao i mnogih od nas, zauvijek riješiti. On, i svi mi koji smo
preko glava preturili sve ono što nam je bilo spremljeno devedesetih smo
njihova najveća mora.
Labels: cajevcani, ratna sjecanja
0 Comments:
Post a Comment
<< Home