Srbuj, prvi dio
Knjiga - nastavak
Prilog pod istim imenom je već ranije na ovim stranicama ugledao svjetlost dana a danas ga evo ponovo, uvaj put opširnijeg, onako kako će biti odštampan u knjizi koja će jednog dana valjda konačno biti završena.
SRBUJ
U
dijelu Predgrađa u ulici Braće Podgornika, s lijeve strane idući od željezničke
stanice Banja Luka – Predgrađe prema Trapistima, negdje na sredini između
Pavlovića puta i mjesta gdje se ulica utapa u ulicu Vlade Vitjuka, smjestilo se
nekoliko kuća familije Kezić po kojoj je taj cijeli kraj dobio ime. Baka Ruža,
sitna, oniska starica uvijek obučena u crninu s obaveznom crnom maramom na
glavi, okupila je oko sebe svu svoju djecu. Dvije kćerke, Magda i Ljuba,
živjele su s njom u kući, dok su sinovi Drago i Franjo dijelili onisku kuću smještenu
na suprotnoj strani povelikog dvorište koje je s treće strane bilo ograničeno
štalom. Jela, najstarija kćer bake Ruže je bila udata za Tončija Jelčića, mog
krizmanog kuma, koji je ženidbom svoj rodni Biograd na moru zamijenio
predgrađem Banjaluke. Jela i Tonči s djecom su živjeli u omanjoj kući u blizini
mjesta gdje su se sastajale ulice Braće Podgornika i Vitjukova. Nekoliko godina
kasnije, kada je sin Drago preselio u novu kuću koju je napravio u Pavlovića
putu, Jela i Tonči su se preselili u Draginu polovinu kuće.
Dvorište dida Marka Kezića snimljeno prilikom moje posjete komšiluku prošle godine |
Imanje
bake Ruže, koje je dijelila s djecom, je bilo veliko. Prostiralo se između
ulica Braće Podgornika i Vitjukove. Odmah iza štale, s lijeve strane, se nalazio
povelik voćnjak koji je graničio s imanjem familije Brković a nakon toga se imanje
širilo do imanja Stijakovića i dalje časnih sestara. U samom lijevom čošku
imanja uz ulicu Vlade Vitjuka se smjestilo omanje imanje familije Maksimović. Imanje
se s desne strane cijelom dužinom naslanjalo na isto tako veliko imanje dida
Marka koje je u ulici Braće Podgornika sa svoje desne strane graničilo s
imanjem familije Čurić, i malim imanjem familije Čale na strani Vitjukove.
Između ova dva imanja, dida Markovo imanje je izlazilo na rupaču, veliku
udolinu u kojoj smo se ponekad znali igrati. Dva imanja Kezića su zauzimala
veliku površinu i u ovom dijelu grada po veličini je jedino veće bilo obližnje
imanje Poljoprivrednog zavoda.
Našu
kuću od baka Ružine su dijelila dva imanja, familija Stijaković i Brković.
Kuću, u kojoj je za vrijeme stare Jugoslavije bila gostionica u čijem se
dvorištu nalazio okrugli betonirani plesni podij na kojem se nekada davno
plesalo, dijelili smo s očevom sestrom Anom udatom za Stipu Mušana. Mušani nisu
imali djece pa je pri kupovini kuće prema uzajamnom sporazumu nama pripao malo
veći dio. Tetkin dio imanja je graničio s imanjem Macanovića koji su kasnije na
svojoj zemlji napravili novu kuću, dupleksicu, zajedno s rođakom Perom Šukalo. Malo
dalje u pravcu željezničke stanice, u kući na sprat uvučenoj od ulice su živjele
dvije familije Zeba, odmah do njih u maloj kućici gotovo bez dvorišta familija
Trebovac, te familija Stane Đukić, samohrane majke s dva sina. S lijeve strane
raskršća Podgornikove i Pavlovića puta smjestilo se kuća Kesera a odmah do njih
je bila kuća familije Vožni. U Pavlovića putu, uskoj krivudavoj ulici koja je
spajala ulice Braće Podgornika i glavni put Banjaluka – Bosanska Gradiška, koju su svi zvali asfalt jer je u
to doba bila jedina asfaltirana ulica u okolini, živjelo je nekoliko familija Pavlovića,
još jedna familija Keser, Šimunđe, familija brice Horvata i doktora Jajčevića.
Na samom asfaltu, nasuprot osnovne škole Ivan Goran Kovačić u kojoj sam proveo
osam lijepih godina, živjela je familija Tone Tutića. U ulici Vlade Vitjuka,
koja je počinjala kod osnovne škole, te u obližnjim ulicama živjelo je nekoliko
familija Josipovića i Anušića, Žečevići, Udovčići, Kampuši, Valentići, Pletikose,
još jedna familija Kezića, Lipovci, Barišići, Lucići, Gagule. S desne strane
ulice Vlade Vitjuka, odmah do nekadašnje Domaćinske škole u kojoj je jedno
vrijeme bila smještena uprava Poljoprivrednog zavoda, nalazilo se poveće imanje
časnih sestara koje je graničilo s imanjima Maksimovića, Kezića, Stijakovića i našim.
Na samom čošku na kojem su se spajale ulice Braće Podgornika i Vitjukova, u
kući na sprat, u čijem se prizemlju nalazila gostionica koju je vodio Mijo, još
jedan Dalmatinac koji je poslije drugog svjetskog rata more zamijenio Banja Lukom,
stanovala je familija Bajić. U jednoj prostoriji u prizemlju je živio Nikola
Drlja s ženom a u kući u neposrednoj blizini željezničke pruge, odmah do rampe,
u kojoj smo stanovali prije kupovine kuće i imanja u Podgornikovoj, živjela je
familija Tortić.
Većina
radno sposobnog stanovništva cijelog kraja je bilo zaposleno na željeznici, livnici
Jelšingrad i drugim preduzećima u okolinu: 1. Maju, Pilani, Univerzalu. Radili
su uglavnom muškarci. Bilo je tu mašinovođa, strojovođa, konduktera, kočničara,
livaca, tokara, kalupara, stolara… Tek poneko, i to oni mlađi kao što je to
otac mog najboljeg druga Bode, nije radio u obližnjim firmama. Bio je nastavnik
u Školi učenika u privredi. Sveto Čurić, osoba nižeg rasta i eksplozivne
naravi, je radio u osnovnoj školi u Rosuljama. Slavko Kezić je bio insprektor zaposlen
u opštini. Žene su uglavnom bile domaćice, brinule o djeci i vodile računa o
povrtnjacima koji su pomagali da se familije prehrane jer su plaće bile
prilično male i o svakom dinaru se dobro vodilo računa. Samo je nekoliko mlađih
žena u komšiluku bilo zaposleno. Dušanka Petković je radila kao sekretarica na
sudu, Ljubinka Brković je bila službenica na Željeznici, Seka Čurić učiteljica
u osnovnoj školi a Manda Kezić službenica u banci.
Cijeli
taj kraj smješten na sjevernom ulazu u grad je bio poznat kao katolički jer su
katolici od davnina činili većinu stanovništva.
Prema
starim crkvenim knjigama, prve katoličke familije, među kojima se spominju
Lipovci, su naseljavale ove postore još u 18. stoljeću. Početkom 19. stoljeća u
ova područja se doseljavaju Pavlovići koji su, s drugim doseljenicima formirali
naselje na mjestu gdje se sada nalazi Pavlovića put.
1869.
godine u Delibašino selo stižu monasi iz francuske pokrajine La Trappe koji na
desnoj obali Vrbasa tokom godina izgradiše samostan, crkvu Marija Zvijezda i mnoge
industrijske objekte koji su za to doba bili nezamislivi za Balkan. Počeli su
proizvodnju tkanina, ljepila, bezalkoholnih pića, piva, a najpoznatiji proizvod
je bio ukusni sir koji su prodavali diljem Evrope. Trapisti su izgradili i most
preko Vrbasa a malo dalje uzvodno branu i hidroelektranu koja je proizvodila
električnu energiju za njihove potrebe što je bio ogroman napredak za ovaj
kraj. Priča se da su prve sijalice u samostanu zasvijetlile devet godina ranije
nego što se to dogodilo u Londonu. Imanje Trapista je bilo veliko a s lijeve
strane Vrbasa se protezalo sve do puta za Bosansku Gradišku. Na njima su, pored
Trapista, radili i mještani iz okolnih naselja.
Na
nagovor Franza Pfannera, osnivača manastira Marija Zvijezda, u okolicu
Banjaluke se 1872. doseljavaju časne sestre Milosrdnice i osnivaju samostan
Nazaret na mjestu zvanom Pijesak, s lijeve strane puta za Bosansku Gradišku. Posvetile
su se u obrazovanju življa, posebno djece, i na taj način pomagale mještanima
da se izvuku iz opće bijede koja je vladala na tim prostorima. Brinući se o
bolesnim i nemoćnim, časne sestre su brzo stekle simpatije mještana i šire.
Negdje
u isto vrijeme na brežuljku zvanom Dudić u naselju Petrićevac bosanski franjevci
grade samostan a kasnije i crkvu. Samostan i crkva su rušeni nekoliko puta, što
zbog loše gradnje, što zbog ratova, da bi tridesetih godina 20. stoljeća na
istom mjestu izgrađen veliki samostan i crkva čiju su dva tornja dominirala
okolinom.
Dolaskom
komunista na vlast nakon drugog svjetskog rata situacija se postepeno počela
mijenjati. Sva imanja Trapista i gotovo svi objekti su im oduzeti a uništena je
i biblioteka koja je sadržavala preko 20 hiljada rukom pisanih knjiga. U
samostan je smještena ortopedija a njima je ostavljena samo crkva i mali
povrtnjak. Broj monaha se od preko dvije stotine početkom dvadesetog stoljeća
sveo na 45.
I
časne sestre su ostale bez svog samostana. Nova vlast im ga je oduzela i u
njemu smjestila vojnu kasarnu koju su svi starosjedioci zvali Nazaret iako joj je zvanično ime bilo Kozara. Časne
sestre su nakon gubitka Nazareta kupile zemljište koje je jednim svojim dijelom
graničilo s našim imanjem i na njemu sagradile novi objekat, istina znatno
manji nego Nazaret, u kojem su nastavile sa svojim radom. Pored povrtnjaka koji
su obrađivale i koji im je donosio prihode bavile su se i muzičkim obrazovanjem
koje je u svijet nota uveo mnoge dječake i djevojčice okoline i šire.
Nedeljom
ujutro je većina katoličkog življa iz komšiluka, i staro i mlado, išlo u crkvu.
Taj dan se oblačila “misna” odjeća jer se u crkvu nije moglo ići svakako
obučen. Uglavnom se išlo u crkvu na Petričevcu, a ponekad i onu u Trapistima. Kako
su moji roditelji određivali u koju ćemo crkvu ići nisam znao, i nisam
pokušavao razumjeti ali je tu bilo nekog reda jer bi u istu crkvu u isto
vrijeme išle i druge komšije. Meni su odlasci na misu padali teško, nisam ih
volio, jer od malena nisam vjerovao u ono što svećenici propovijedaju a
ponavljanje molitvi mi se činilo besmislenim. Posebno nisam razumio zašto je
veliki dio mise služen na latinskom jeziku kada niko od vjernika nije razumio ni
riječi. Mi djeca smo kasnije išli na vjeronauk u biskupovu crkvu u blizini Narodnog
pozorišta. Sve tri crkve su bile prilično udaljene od naših kuća i moralo se
dobro pješačiti ali niko od nas se nije bunio jer smo znali da odlazak na misu
ne možemo izbjeći. Samo ozbiljnija bolest je bila opravdanje za eventualni
izostanak jer je služenje bogu bilo duboko ukorijenjeno u našu kulturu.
Naslijeđeno od predaka, nastavljeno je i u vrijeme poslije drugog svjetskog
rata, uprkos nastojanju socijalističkih vlasti da religiju iskorijeni iz
društva.
Uskrsi
i Božići su se slavili redovito, u krugu familija. Na Badnjak bi se okretale pečenice
i cijeli komšiluk bi mirisao po svježem pečenom mesu. Taj dan se moralo postiti
i niko nije smio okusiti svježe ispečeno prase sve do sutradan. Jedino je moja
mati Milka meni, kao najmlađem djetetu i ljubimcu familije, dozvoljavala da
otkidam komadiće pečenice još dok se peče, što sam ja redovito činio. Ti
komadići, koje sam otkidao dok se pečenica još vrtila na ražnju, su mi bili
najslađi. Kasnije, za Božić i poslije njega, pečenicu sam manje jeo. Obično bih
birao samo rebarca, a kada bi njih nestalo i ja sam odustajao od jedenja. Uveče,
na Badnjak, kitio se bor i tako okićen je ostajao sve do Tri Sveta Kralja,
sedam dana iza Nove godine. Negdje u to vrijeme su svećenici obilazili
katoličke kuće, posvećivali ih, zapisivali na štok vrata meni nerazumljive znakove
i za to bili novčano nagrađeni. Ja bih se u to vrijeme obično sakrio u spavaću
sobu jer mi je bilo nelagodno da se sretnem sa svećenikom i izmijenim nekoliko
riječi. Mislio sam da oni znaju da ja nerado idem u crkvu i nisam želio da se
eventualno pravdam zbog toga.
Neko
od komšija bi se početkom decembra prerušavao u svetog Nikolu i dijelio darove
djeci, idući od jedne katoličke kuće do druge. Nama djeci je bilo drago da
dobijemo poklone iako su oni bili skromni jer je većina življa bila skromnog
materijalnog stanja. Za život se imalo dovoljno ali se niko nije mogao
razbacivati sa skupim poklonima. U februaru, za vrijeme poklada, mi djeca bi se
mačkarili i obilazili kuće tražeći poklone. Domaćini su nam dijelili svježe
ispečene krofne i druge kolače a znali smo sakupiti i nešto novca koji bi
kasnije potrošili na čokoladice životinjsko carstvo ili šečerne table u kojima
su se nalazile slike fudbalera. Za Uskrsa su se farbala jaja a mi djeca bi se
kasnije natjecali u tucanju, da vidimo čije je najjače. Bilo je tu raznih
podvala: korištenje prsta prilikom tucanja ili fabranje drvenog jajeta koje bi
razbilo sva ostala. Po tome su bila poznata dva brata Kezića, Jozo i Marinko, a
ponekad bi se i neko od ostale djece pokušao služiti nekim trikom ali s manje
uspjeha.
Održavali
su se ti običaji u našem komšiluku od vremena dokle mi sjećanje dopire i ne
sjećam se da je ikada iko doživio bilo kakvu neugodnost iako tadašnja vlast
nije bila naklonjena vjeri. Ni mi djeca, koji smo aktivno učestvovali u ovim
vjerskim običajima, nismo imali nikakvih problema niti su nas druga djeca zadirkivala,
iako sam u školi osjećao nekakvu nelagodu zbog odlazaka u crkvu koja me lično
nije posebno zanimala. U boga nisam vjerovao, propovjedi svećenika me nisu
zanimale i bile su mi dosadne. U crkvu sam išao jer su tako htjeli moji
roditelji i o tome nije bilo diskusije.
Labels: knjiga
3 Comments:
Ova tvoja prica o porodicama u ulici Vlade Vitjuka podsjeti me na jednoga divnog covjeka i njegovu porodicu.Tone Kezic kojeg si spomionjao je bio jedan izuzetan vrijedan covjek i kako si napomenuo jedan od mnogih koji posao nadjose u Jelsingradu. Koliko me pamcenje sluzi radio je na "Bohrwerku", tj velikoj masini za obradu komada teskih mozda i vise od 1000kg. Njegova supruga Andjelka je radila kao zubni asistent sa mojom sestrom u Stomatoloskoj poliklinici a sin Dubravko cini mi se zavrsi pravni fakultet. Tone je bio ne samo izuzetan majstor nego se razumio i u poljoprivredu jer njegova basta iza kuce je donosila mnogo kvalitetnog povrca a i nesto vocaka je dobro uspjevalo. Ne znam cija je zasluga njegova ili supruge cvjetnjak ispred kuce je bio izuzetan i njegovi raznobojni cvjetovi su su govorili o domacinu i njegovoj porodici svojom ljepotom.
Vjetrovi rata ih otjerase u Hrvatsku i svoj zivot su nastavili u Rijeci koliko sam dobro razumio moju sestru koja provede jedno vrijeme kao izbjeglica u Rijeci i Puli. Nazalost njeni kontakti sa njihovom porodicom se prekidose, jer su i oni bili puni ogorcenja zbog pomjeranja sa prirodnog ognjista, pa tako o njima nemam drugih saznanja. Ostaje u sjecanju samo da su bili divna porodica i kvalitetni ljudi sto se nadam da prenesose na sina Dubravka i njegovu djecu, ako ih ima, kao nona i nono.
Pozdrav Aljosa
O Toni i Andjelki nisam imao nikakvih informacija do ovog Aljosinog javljanja. Oni su bili upravo ovakvi kako ih Aljosa opisuje; mirni i vrijedni ljudi koji nisu nikada nikome napravili nikakvog zla. Zivjeli su mirno, radili posteno a eto opet nekome nisu bili po volji. Oni su tipican primjer onoga sto se u Banjaluci dogodili. A ima nekih koji ce za njihovu sudbinu naci opravdanja i uz to napadaju sve one koji o ovakvim sudbinama pisu.
Evo nas opet na Predgradju....ne moze bez one : "Potrazi me na Predgradju, na raskrscu.....potrazi me..." Ja volim samo lijepe uspomene, tako mi je lakse, izgradio sam odredjeni mehanizam da sve lakse podnosim. Predgradja volim da se sjetim i tog lijepog, normalnog zivota u to vrijeme. Kroz Pavlovica put sam isao u osnovnu skolu Goran Kovacic 5 godina. Uciteljica mi je bila predivna gospodja Jela Pavlovic. Posljednje tri godine sam isao u o.s. Ranko Sipka, kod nadvoznjaka prema Pilani. Tu sam poceo igrati rukomet.
Mnoge stvari koje me podsjecaju na Banjaluku, ja sam pronasao i ovdje, za sebe.....onako. Ulicu koja lici Aleji, Gospodsku, popnem se na jedan "vidikovac" (30 do 40 m) pa mislim da sam na Sehitlucima...itd. Ali, da nije onoga ali...ono sto necu nikada pronaci niti se moze nadomjestiti... to su nasi prijatelji i druzenja.
Mnogo pozdrava svima !
Sega
Post a Comment
<< Home