SLIKE I DOGADJAJI

Ovaj blog je posvecen svim bivsim i sadasnjim gradjanima Banjaluke, onima koji nisu uprljali svoj obraz i koji svakome mogu pogledati u oci. Prilozi i slike su objavljivani bez nekog posebnog reda, pravila i vaznosti, s namjerom da uspostave pokidane ili ostvare nove veza i prijateljstva. Svi oni dobronamjerni kojima je Banjaluka u srcu su dobrodosli da posalju svoje priloge ili komentare.

My Photo
Name:
Location: United States

Sunday, July 10, 2011

Od Tolstoja, do Richard Feynman-a

Nastavak na Saimin prilog o religiji

Moj pisac broj jedan je Dostojevski sa svojim romanom Zlocin i kazna. Ali knjiga broj jedan ikad napisana je Ana Karenjina od Tolstoja. Kazu da je sam Dostojevski izjavio da je Ana Karenjina remek djelo, perfektno napisan i neki zapadni pisci su primjetili isto. Anu Karenjinu sam citala 3 puta. Za lektiru u srednjoj skoli, drugi put poslije rodjenja moje prve kcerke, kad sam imala skoro 30 godina. Treci put u toku ovog zadnjeg rata. Svaki put sam knjigu drugacije dozivjela. Interesantno je zadnje citanje. Primjetila sto mi vjerovatno prije nije bilo tako znacajno da je popularni grof Vronski zbog kojeg se Ana bacila pod voz na kraju otisao da se bori na strani Srbije u srpsko turskom ratu. I on sam je bio samoubilacki nastrojen, odan alkoholu i kocki, razocaran. Njegov izlaz iz zivotnih problema je bio izgubiti se u metezu rata. Pitala sam se koliko takvih ima u bilo kojem ratu na bilo kojoj strani. Druga stvar koja je privukla moju paznju je ispovjest grofa Levina prije vjencanja. Levin je bio mlad, visoko obrazovan u evropsom duhu, pokusavao da unaprijedi feudalizam u Rusiji krajem 19 vijeka. Bio je uvijek otvoren i direktan. Kad se trebao zeniti tradicija je bila da ode kod popa i proba rascisititi sve svoje licne grijehove, probleme i konflikte prije zenidbe. Kad je dosao kod popa rekao mu je : “oce ja vam moram nesto priznati, ja ne vjerujem”. Mudri pop mu je odgovorio. U redu to je tvoje osobno ubjedjenje, ali razmisli malo u kakvom okruzenju zivis, kako mislis imati djecu, krstiti djecu, kako ce te ispratiti kad umres. Moras se uklopiti u sadasnjost. Levin je odslusao pridiku i zavrsio posao s popom. Kad je izasao napolje, gledao je prema suncu. I onda je razmisljao. Ako gledam odavde izgleda mi kao i svim drugim ljudima da se sunce krece. Ja znam da je sunce nepomicno u centru i da se zemlja krece. Dozvolicu sebi da se pridruzim vecini koji prihvataju objasnjenje crkve i misle obrnuto, i zivjeti s njima.

Hegel, cuveni ucitelj Karla Marksa je tvrdio da religija ogranicava ljudsko razmisljanje.

Einstein je rekao da je personifikacija boga djetinjasta.

Jedan noviji americki fizicar Richard Feynman je izjavio da je nasa teorija o bogu koji je stvorio svijet previse lokalna poredeci nasu poziciju sa svemirom u kojem zivimo.

Ljudi koji se bave filozofijom i literaturom znaju da su biblija i ostale stare knjige neizmjerno vrijedan dio ljudske kulture. Svaki narod koji je znao pisati imao je nesto zapisano o moralu, medjuljudskim problemima, duhovnosti. Oni koji nisu imali pismo , imali su usmena predanja, narodne price.

Oni koji su koristili te bisere ljudske kulture za manipulaciju i dominaciju nad obicnim svijetom su napravili ovo sto je stiglo do nasih dana. Biblija je prevodjena kako je kad trebalo, u istoriji su te prevodioce zvali kompilari.

Ja licno mislim da je dobro sto vise toga procitati, makar i prevod, upoznati sto vise narodnih prica sa svih starna svijeta. Idealno bi bilo znati svaki jezik i citati u originalu.

Cim imas prevodioca izmedju tebe i knjige, manje ili vise toga je izgubljeno.

Ne uciniti nikome nesto sto ne zelis da drugi ucine tebi je stara formula za one koji ne prihvataju vjerovanje kako ga danas vecina praktikuje, ali se ipak jos uvijek malo boje pakla.

Najvaznije je stalno razmisljati i postavljati pitanja. I kad to radis, shvatis koliko je svijet kompleksan i naravno osjecas se prilicno glup.
Razmisljanja koje nam je Saima proslijedila su jako interesantna. Pitanje zasto nekoga plasiti paklom da bi bio dobar. Ljudima se desavaju “grijehovi”, najcesce sasvim slucajno.

Kako to prevaizici i nastaviti zivot, veseliti se zivotu? Koliko covjek treba da plati za svoj grijeh? Gdje je granica? Gdje grijeh postaje kriminalno djelo? Puno pitanja za diskusiju?

Postoji veliki broj snimljenih razgovora sa fizicarem Richard Feynman na yutube, vrlo su intersantni. Ovdje je jedan link.

http://www.youtube.com/watch?v=QkhBcLk_8f0&feature=related

Takodjer link za “Symphony of science, we are all connected”.

Fyneman je pisao pjesme i svirao nekoliko instrumenata. Niposto ne zelim praviti nekog “boga” od njega, ali mogu ovu pjesmu slusati milion puta, kako su mnogi rekli na youtube. Iz nje zraci ljubav prema prirodi, ljudima, neka smirenost koja dolazi iz svijesti da ima jos puno neobjasnjenih pitanja i da uvijek stizu nova.

http://www.youtube.com/watch?v=XGK84Poeynk&feature=related

Puno pozdrava svima od Dubravke

2 Comments:

Anonymous Nada Š. D. said...

Srebrenica...da se ne zaboravi.

Nada

Monday, 11 July, 2011  
Anonymous Anonymous said...

Draga Dubravka,

procitala sam ovaj tvoj tekst u Sibeniku i ostavio je dubok dojam na mene.Jedva sam cekala da dodjem u Sarajevu i da dam svoj komentar.
Bilo mi je nevjerovatno da imamo toliko slicnosti danas, a i u dobu dok smo citale, knjige koje su bile za lektiru. Kasnije i u zrelijoj dobibilo je ponovo potrebe za Tolstojevim junacima. Ja, Tostoja smatram najvecim poznavaocem ljudske duse.
Jednom sam procitala da je pisao mnogo clanaka o bratimljenju svih ljudi svijeta, i da su ti tekstovi snazno uticali na Mahatmu Gandija i tako je zapoceo prepisku sa Tolstojem.
Ja nisam toliko talentovana, a ni obrazovana, da bi mogla sad u ovom trenutku, cini mi se nista pametno napisati.Takve misli i djela napisana su prije vise od 100 god.

Zato sam se odlucila da napisem nesto sto me je trenutno odusevilo u sadasnjem trenutku.
Ovde u Sarajevu je poceo "Sarajevo film festival".Jedan od filmova je i "Orkestar" Pjera Zalice.Interes za karte je bio ogroman, veceras je premijera i karte su odavno rasprodane.
Film je o "Plavom orkestru" Losi i nasoj mladosti.

Dao je intervju u "Oslobodjenju" i neki djelovi mi se cine prikladni za danasnji trenutak.Kad su ga pitali da je za film receno da je svjedocanstvo o jednom vremenu i jednoj generaciji on je odgovorio:"Na jedan nacin smo odgajani u jednom vrlo specificnom drustvu,mjerama vrijednosti i etickim normama.Onda su nam preko noci rekli da to vise ne vazi, da je ustvari svijet u kojem smo rasli skaradan.Jedno vrijeme nismo smjeli ni spominjati vrijeme i prostor u kom smo rodjeni i u kom smo odgajani, jer to nije bilo politicki korektno.I pored toga mislim da smo uspjeli sacuvati, ili ne odreci se najboljeg iz vremena u kom smo rasli i konacno bez skrupula reci:"Da mi smo djeca jednog propalog sistema,drzave koje vise nema,i ne sanjajuci da se taj sistem i drzava vrate, ali imamo pravo da budemo prijatelji i sa ponosom se prisjecamo svoje mladosti. U tome nema nista lose, u tome nema nikakve politike, to je samo nase pravo na to, da imamo proslost i da preuzmemo odgovornost za nasu buducnost."

Meni je ovo u poredjenju sa Tolstojem, razvilo misao da niko ne govori o losim vremenima.Cini mi se da vrijeme ne moze biti lose, ako su ljudi dobri.Ljudi su ono sto obiljezava vrijeme, a ne kalendar ili neki strasni dogadjaji.Dobri ljudi na kraju opstanu i nije besmisleno boriti se za pozitivne stvari , bez obzira koliko si u manjini.

Uz ovu pjesmu zaista se covjek nekako osjeca blazeno i kako vam pozitivno zavidim, sto ste gradjani svijeta, svi vi koji ste savladali engleski jezik, pa mozete uzivati u rijecima pjesama, u bezbrojnim knjigama i svemu sto vas interesuje.Sve vam je dostupno.
Mi smo ovde zatvoreni u torove a ludaci se trude da se ni medjusobno ne razumijemo, izmisljajuci nove rijeci i budalastine.
Htjela sam svasta napisati, ali se misli ne slazu jedna sa drugom.U Sibeniku sam vecinom u fizickom radu, dolaskom u Sarajevu spopalo me "ludilo ciscenja" i onda um nema potrebe za kompjuterom.
Sad mi je jasna ona stara izreka:"Man, se seljo politike drz, se krampa i motike".Pustis mozak na pasu i onda uzivas.
Pozdrav Saima

Saturday, 23 July, 2011  

Post a Comment

<< Home