Srbuj, drugi dio
U
našem komšiluku je pored katolika živjelo i nekoliko srpskih familija. Za
razliku od omanjih kuća u kojima su živjeli katolici, srpske familije su
živjele u većim, novijim kućama, većeg komfora. Kuće Stijakovića i Brkovića, izgrađene
za vrijeme Austro-Ugarske, imale su visoke plafone, velike prozore i lijep
unutrašnji raspored. Kuće Macanovića i Čurića su bile nove i svojim modernim
izgledom su odskakale od ostalih kuća u komšiluku. U to doba ove razlike u
životnom standardu nismo primjećivali i nismo o njima razmišljali. Bilo je to
doba kada niko u komšiluku nije bio posebno bogat niti siromašan pa ove razlike
nikome nisu bole oči.
Naše
komšije, Srbi, nisu bili vjernici. Niko od njih nije išao u crkvu, čak ni dida
Mlađo ni baka Rosa, naše prve komšije, koji su bili stariji i od mojih
roditelja. Ni stari Brkovići nisu pridavali puno pažnje vjeri. Njihovi potomci,
roditelji mojih drugara, Mirko i Dušanka Petković, te Vlajko i Ljubinka Brković
su bili članovi partije, kao što su to bili Sveto i Seka Čurić, te Vid
Macanović, otac trojice dječaka mojih godina.
Mi,
djeca, nismo puno razmišljali o tome. Družili smo se, igrali zajedno, dijelili
užine, zajedno išli u krađe voća, dijelili dobro i zlo. Dvorište Kezića je bilo
centar naših druženja. Tu smo se okupljali poslije škole, subotom i nedeljom,
tokom školskih raspusta. Igralo se na male, između dvije vatre, rata, kauboja i
indijanaca, žmire, “care, care, kol’ko ima sati”, piruz pale, i svih onih igara
kojih su se igrala sva djeca u svim komšilucima našeg grada. Ostajali bi na
vani tokom ljetnih dana do kasno u noć zaigrani, zaboravljajući koliko je sati.
Naši roditelji nisu brinuli da će nam se nešto loše desiti jer su znali gdje
smo. Nikada nije bilo nikakvih ozbiljnijih problema, osim manjih čarki koje su
ponekad izbijale u žaru igre i koje bi se već slijedeći dan zaboravile. A i baka
Ruža nas je trpila i nikada nas nije tjerala iz njenog dvorišta mada od naše
graje u dvorištu nikada nije imala mira.
S
našim odrastanjem nas dječake su dječije igre sve manje zanimale a nogomet nam
je postao glavna okupacija. Dvorište Kezića, u kojem smo kao mali igrali na
male, nam je postalo pretjesno. Zamijenili smo ga prostranom livadom na
suprotnoj strani ulice smještenoj u trouglu ograničenom ulicom Braće Podgornika
s jedne strane, ogradom livnice Jelšingrad s druge i željezničkom prugom, s
treće. U početku smo sami označavali igralište koristeći živi kreč i pravili
stative od grana usječenih u obližnjem ritu. Sve češće bi organizirali mečeve
protiv raje iz drugih dijelova grada: željezničke kolonije, Pilane, Budžaka.
Bili su to zanimljivi mečevi s uvijek neizvjesnim krajnjim rezultatom. Igrale
su se tu mnoge utakmice, razbila mnoga koljena, zabili mnogi golovi. Posebnu
inspiraciju za igru bi dobivali nakon utakmica naše reprezentacije kada smo se
pretvarali u Beare, Bobeke, Mitiće, Crnkoviće, Stankoviće, Šekularce. Naši
potezi su postajali ljepši, dodavanja tačnija, driblinzi maštovitiji a
golmanske parade vratolomnije.
Vrlo
često bi nedeljom zaigrali na male u dvorištu dida Marka, gdje bi frcale
varnice, naročito kada bi igrali stari protiv mladih. Ekipe bi obično bile
sastavljene od tri igrača. Slavko Kezić, mlađi sin dida Marka je predvodio
ekipu starih u kojoj bi najčešće igrao Anđelko Jelčić i još neko od starije raje.
Slavko je, usprkos problemu s jednom nogom koju nije mogao saviti u koljenu,
bio odličan igrač i veliki borac. Bodo Petković, Marinko Tortić, i ja bi obično
bili predstavnici mladih. Bilo je tu odličnih dodavanja, maštovitih driblinga,
po kojima je Bodo, iako najmlađi među nama, bio poznat, oštrih startova,
poderanih koljena, masnica i bolnih kostiju, ali nikada nije bilo nikakvih
problema. Jedino sam ja jednom izvukao deblji kraj kada me je za nogu ugrizao
dida Markov pas, kada sam neoprezno otišao po jednu zalutalu loptu. Tog ljeta
sam više od mjesec dana bio samo posmatrač mečeva jer mi je noga otekla i dugo
nisam mogao potrčati. Često bi na kraju okršaja svi zajedno odlazili u gostionicu
Mije Bajića gdje bi starija raja pila pivo a mi mlađi šabeso. Mijo bi nas mlađe
uveseljavao svojim šejtanom, čudnom igračkom koja bi se dugo njihala na sve
strane nakon što bi je on prstom pokrenuo. Bila su to lijepa vremena kojih se
često prisjetim kada u mom sadašnjem komšiluku ugledam prekrasne livade i uređena
dvorišta na kojima se ne čuje dječija graja.
Nogomet
se igrao redovito i naš život je bez njega bio nezamisliv. Ponekad bi u žaru
igre sijevnule varnice, došlo bi do oštrije prepirke ali sve bi se uglavnom završavalo
na tome.
Sve
do jednom.
Ivo Kezić, najmlađi od braće Kezića, i Marinko Tortić, sudionik nemilog događaja na groblju Sveti Marko ove godine. Ivo živo u Zagrebu a Marinko u Austriji |
“Ustaše!
Majku vam jebem ustašku! Srbuj! Majku vam jebem svima! Srbuj!”
Dok
su Kezići zamicali iza kapije dvorišta bake Ruže, a Macanovići već bili na pola
puta prema svojoj kući, Bodo, Marinko i ja smo stajali nijemi, zatečeni onim
što se pred našim očima dešava a posebno Milinim povicima koji su odzvanjali u
našim ušima. Razmirica među nama je bilo i ranije ali nikada do sada nije
potekla krv. I nikada nismo čuli da je neko nekoga vrijeđao na nacionalnoj
osnovi. Obično bi se tuča završila psovanjem majke ili sestre ali nikada niko
nije spomenuo ni ustaše ni četnike. Učili smo u školi i o jednima i o drugima i
znali o njihovim ulogama u drugom svjetskom ratu. Posebno su nam ostale u
sjećanju scene iz domaćih ratnih filmova u kojima su partizani uvijek izlazili
kao pobjednici u bitkama s Nijemcima i domaćim izdajnicima. Kada smo se kao
djeca igrali rata, uvijek smo imali problema da se dogovorimo ko će od nas biti
Nijemac, ustaša ili četnika jer je svako htio biti na pravoj strani. A sada!
Mile, na sav glas psuje Kezićima ustašku majku. Zašto? Zbog čega? Otkuda mu to?
Bio
sam zbunjen. Mile je u raji bio poznat kao miran dječak koji je rijetko ulazio
u sukobe, za razliku od njegovog mlađeg brata Čane koji bi lako potezao šaku. Nije
bio sklon psovanju i ova njegova reakcija me uhvatila potpuno nespremnog. Znao
sam da ono što viče nije dobro, znao sam da Mile psuje Jozi ustašku majku jer
je on katolik, ali nisam znao pravo značenje povika “Srbuj”. Nisam ga čuo
nikada ranije ali sam predosjećao da se iza njega krije nešto veoma loše. Nešto
zlokobno. Nešto čije ću pravo značenje shvatiti tek mnogo godina kasnije. Gdje
je to čuo, od koga je to naučio, pitao sam se? U školi nije mogao jer smo išli
u istu školu i imali iste učitelje. Milin otac Vid, strojovođa na željeznici,
je bio član partije, što me je još više zbunjivalo. U familijama partijaša,
kako su ih moji zvali, se riječ bratstvo i jedinstvo izgovarala punim ustima, u
njihovim rukama je bila vlast, oni su bili ti koji su, prema njihovim pričama, stvorili
državu kada je bilo najteže. Oni su bili glavni u društu, za njih su bila rezervirana
mjesta predsjednika opština, direktora preduzeća, rukovodilaca. Vjernici, oni
koji su išli u crkvu i koji su slavili vjerske praznike to nisu mogli biti iako
religija nije bila zabranjena. Postojala
je nekakva prikrivena sumnja u one koji su išli u crkvu iako to nigdje javno
nije izrečeno. Od vjernika se moglo očekivati da imaju nešto protiv države i partije
jer ih je jednopartijski sistem stavljao u ulogu građana drugog reda. A danas,
nakon malo žešće dječije tuče, komšilukom odjekuje riječ za koju sam osjećao da
ima neko zlokobno značenje, neke duboke korijene koje moj dječački mozak nije mogao
dokučiti. I ne izlaze te riječi iz usta djeteta vjernika, već komuniste. Od
koga je to Mile mogao naučiti? U vlastitoj kući? Nisam u to mogao vjerovati. Bavio
sam se mišlju da odem do Milinog oca i da mu kažem šta se dogodilo. Mislio sam
da bi to on trebao znati jer bi zbog toga možda mogao imati problema. A onda
sam odustao. Pomislio sam da bih svoga druga doveo u nezgodnu situaciju a nisam
to želio. Proveli smo mnogo vremena zajedno, družili se često u njegovoj i moj
kući, bili prijatelji. Nisam želio da od oca izvuče batine. Pognute glave sam
se zaputio svojoj kući shvaćajući da život nije baš onakav kakvog sam ga
zamišljao i da postoje stvari o kojima mi niko nikada nije govorio.
Na
ulici i u okolnim dvorištima nije bilo nikoga. Miline riječi niko osim nas nije
čuo. Bilo mi je lakše.
Tuča
se nakon nekog vremena zaboravila, Kezići i Macanovići su se pomirili i mi smo
opet igrali nogomet kao da se ništa nije dogodilo. Milino izvikivanje smo
zaboravili i nikada nikome o tome nismo pričali.
Labels: knjiga
2 Comments:
Ne bih da grijesim dusu prema postenim Srbima, koliko sam upucen u mnogim srpskim familijama se odvijao potpuno drugaciji odgoj od onog koji se pokazivao prema van. Osobno mi je to prilicno zapinjalo za oko. Cak i u JNA sam dozivljavao ovakve stvari da se naoko dobar drug odjednom pretvori u nesto drugo zbog nekog dogadjaja. Dozivio sam da me drug srpske nacionalnosti sa kojim sam zaista bio dobar i dijelio sve nekako cinicno rekao, jbg svi ste vi ustase, iako nisam dao ni najmanje povoda.
Zbog takvih i slicnih dogadjaja sam zakljucio da u mnogim srpskim familijama uce djecu da su oni drugi 'ustase' i 'balije' i da ih se treba cuvati jer su neprijatelji. Mislim da su mnoge srpske familije njegovale taj velikosrpski identitet u smislu mi smo jaci i vazniji od drugih. Kada zbrojim sve dogadjaje mogu tako zakljuciti. U susretima sa tim ljudiam uvijek sam sjetio neku dozu distance 'mi' i 'oni' sto me priznajem smetalo.
Ali kao sto rekoh nisu svi bili takvi i ne smijemo generalizirati. Bojim se ipak nazalost da je glavni uzrok ovog proslog rata bilo to u familiji usadjeno srbovanje, koje je njegovalo naprosto previse familija. Jer familiju se slusa, sta ona kaze mora da je tako.
Citajuci nastavak tvojih sjecanja nemogu a da neiznesem svoja sjecanja na Bodinu -Slobodanovu porodicu. Mirko Petkovic njegov otac je bio nastavnik tehnickog obrazovanja ili slicno u Tehnickoj skoli i kao takav je trebao odgajati buduce generacije.Bodina sestra Smilja je primjer kako se nacionalizam uci u kuci roditelja. Po pocetku rata ona "zaigra" u Kolu srpskih sestara, drustvo koje od svjetlih tradicija njegovanja kulturne bastine, postade mjesto za okupljanje okorjelih nacionalista. Znao sam otici sa svojom djecom u kucu Branka Zunica, kolege iz Masinske obrade ROPE Rudi Cajave, za kojega se Smilja udade. Cak sam jednom otisao i sa suprugom ocekujuci da ce posjeta biti uzvracena. Smilja nikada nije dosla kod nas za razliku od njena supruga Branka. Bodina bivsa supruga, kcerka Franje Lasica koja je radila sa mojom sestrom u ambulanti privredne banke, Smilju je zvala zuto govno, valjda zbog zute kose, najvjerovatnije zbog njenih nakaradnih svatanja u odnosu na Muslimane i Hrvate. Neko je od rodjaka njihova oca ili majke nastradao od ustasa za drugoga rata a njeni roditelji tu mrznju duboko usadise u kcerku sto je ona kako mi se cini prenjela i na njihovu djecu, sina i kcerku. Njen suprug Branko Zunic je poticao iz oficirske porodice, porjeklom sa Banije, gdje su mnoge srpske porodice stradale od ustasa, sto je ostavilao traga na razmisljenje njegove majke a vjerovatno i njega, samo sto to on nije javno ispoljavao. U vec uzburkanim vremenima 90-tih godina sa Brankom sam pio kafu kod Petkovica i na komentar o Hrvatima i Muslimanima i njihovom ustaskom opredjeljenju neotrpih a da im u njihovoj kuci nekazem istinu da bi ih malo hodalo Bosanskom Krajinom da su svi Hrvati i Muslimani, posebno, uzeli ustasku pusku 1941 godine. Oni zaboravise peticije koje su vidjeniji Muslimani Banja Luke, Sarajeva, Tuzle, Mostara, Zenice i inih gradova potpisali i poslali vlastima NDH kao protest protiv zlocina koje ustase cine njihovim sugradjanima Srbima i Jevrejima.
Isto tako sjecam se kako je moj brat usao u stan svoga komsije Stevana, potpukovnika JNA i zatekao proklijalu psenicu kako se zeleni u posudi na stolu,negdje oko vjerskih praznika pri kraju godine. Objasnjenje je bilo da se djeca "sjetila", pa im je to napravljeno. To je bilo u predvecerje nacionalistickog budjenja ako se ono tako moze nazvati.
Suprotno tim pricama ja sam u selu Drinic 1956 ili 57 godine proveo mjesec u kuci Mane Kecmana koji izgradi prijateljstvo sa mojim ocem u teskim ratnim danima. Neposredno poslije rata otac srete Manu u Bosanskom Petrovcu, zabrinuta, kako neravozno hoda po gradu,ako se Petrovac mogao tada pretenciozno nazvati gradom. Na ocevo pitanje zasto je zabrinut Mane mu odgovori da trazi smjestaj za kcerku Velku, koja je trebala da ide u skolu a zimi se nije moglo od udaljenog Drinica sto zbog snijega i hladnoce doci lako do grada. Moj otac mu ponudi da stanuje kod nase porodice nasto mu Mane rece: "Moj 'Asane (Hasan je ime moga oca)nitko mi od mojih Drinicana kojih je pun Petrovac (Kecmani,Banjci) neponudi da primi moje djete osim tebe".
Isto se sjecam detalja kada sam sa njim bio u zaseoku Banjaca, domacin jedan od imucnijih upita Manu ciji ti to klapac (naziv od miloste za djecaka). Na odgovor Hasana Mujagica ode i donese mi pun loncic meda da jedem. To je bio djeda Goge udane za naseg vrlog kolegu Korugu Vladu koji postade zadrti nacionalista po agresiji na BiH 1992 godine.
Posmatrac u svome komentaru dobro rece da sve zavisi od kucnog odgoja sto se dobro vidi na primjerima porodice Petkovic. Nazalost mnogi koje svrstavamo u postene Srbe nisu se oglasili javno da osude genocid i urbicid koji se desio u nasem gradu, pa se cesto pitam sta je sa tim Srpskim narodom u BiH, koliko im je mozak izapran i kako duboko treba da potonu da se nesto u njihovim glavama promjeni, jer sve dok se to nedesi nece biti pomirenja tri naroda koji sada komadaju BiH.
Pozdrav Aljosa
Post a Comment
<< Home