SLIKE I DOGADJAJI

Ovaj blog je posvecen svim bivsim i sadasnjim gradjanima Banjaluke, onima koji nisu uprljali svoj obraz i koji svakome mogu pogledati u oci. Prilozi i slike su objavljivani bez nekog posebnog reda, pravila i vaznosti, s namjerom da uspostave pokidane ili ostvare nove veza i prijateljstva. Svi oni dobronamjerni kojima je Banjaluka u srcu su dobrodosli da posalju svoje priloge ili komentare.

My Photo
Name:
Location: United States

Thursday, August 02, 2018

"Moji Univerziteti"


Poznati ruski pisac Maksim Gorki u opisu Rusije i ruskih umova, napisao je knjigu "Moji univerziteti", koja se čitala i bila lektira u našoj bivšoj domovini, naročito poslije Drugog svjetskog rata i oslobođenja od Hitlerovog nacizma!

Ta "mrska Jugoslavija" je odmah poslije tog rata i uspjeha Titove partizanske borbe nad fašizmom, krenula u obrazovanje svog stanovništva, ( još živi se sjećaju analfabetskih tečajeva!), praveći obimne Nastavne planove za sve stupnjeve obrazovanja, vračajući Univerzitetima u svim glavnim gradovima Republika stari ugled i značaj!

Ne kao danas, kada se skoro četvrt stoljeća nakon zadnjeg rata na našim prostorima, polupismeni prosvjetari sumnjivog backgrounda, šetaju ne samo visokoškolskim ustanovama, nego i u najnižim stadijima obrazovanja, počevši od dječijih vrtića, Osnovnih škola, Gimnazija i raznih strukovnih školskih ustanova.

Zato sam i poželjela da ovaj svoj prilog i nazovem "Moji univerziteti", dajući obol i divno i neizbrisivo sjećanje, kako na moje Osnovno, tako i Gimnazijsko školovanje u rodnom gradu Derventi!


Zašto u Derventi, a ne negdje drugdje za mene i mog brata Edu? Po dolasku mog oca iz konclogora, moj tata je 50-tih godina, po direktivi tadašnje Vlade, koja se brinula o obrazovanim kadrovima, postavljen za direktora Željeznica Zagreb u Zagrebu, ali su se naši roditelji dogovorili da se mi školujemo u Derventi, pod okriljem naše brižne majke i voljenog djeda "Lorda"!

E, tu počinju "naši univerziteti", u staroj Austrijskoj kasarni u srcu Dervente, u Osnovnoj školi "Nikola Tesla" davne 1954. godine.

Za tu priliku, tata mi je kupio prvi ručni sat i na prvoj zajedničkoj školskoj fotografiji, stojim u prvom redu sa mojim skolskim drugovima i drugaricama, sa isturenom rukom na prsima, ponosna na moj sat (tada "Omikron"). Nažalost, ta lijepa fotografija i sva svjedočanstva su izgorjela sa maminim stanom u ovom ratu!

Moja prva učiteljica je bila Vidosava Hangi, kasnije Fatra Karamehmedović, a onda i tek završeni učitelj Reuf Ibrišagić, iz poznate banjalučke familije Ibrišagića. (Otac Hamza Ibrišagić je bio glavni školski inspektor! ) No, ne treba zaboraviti da je naša Derventa imala Učiteljsku školu prije Banja Luke!

To je bilo prelijepo vrijeme odrastanja, radosno i u skromnim postratnim uvjetima, izobilje današnjeg tipa moglo bi se okarakterizirati čak vulgarnim, ali u zadovoljstvu, zajedništvu i poštovanju i nekoj neopisivoj sreći i "lakoći postojanja".

Sve je počelo sa crnom tablicom i spužvom i običnom kredom, ali i uz miris žutog američkog sira iz konzervi, uz neko pecivo od mliječnog praška i "Trumanovih jaja" (sve sigurno još iz ratnih rezervi!), ali je bilo ukusno i slasno i dijelilo se!

Dešavalo se da se kreda sa tablice i zadaće izbriše, pa sam se ja požalila tati, a onda je on iz Zagreba slao posebne "pisaljke", a moja mama polovila i dijelila mojim školskim drugovima i drugaricama! These where the days!!

Nakon završetka prva četiri razreda, krenula je predmetna nastava: srpsko-hrvatski jezik, njemački jezik, matematka, biologija, historija, i ne biste vjerovali: predmet "socijalistički moral" uz likovno, muzičko itd. Pa naravno i nezaboravni nastavnici starog kova i provjerene pedagogije na još prijeratnim generacijama! To su bili: Radojka Jelić, Berislava Filipović, Pero Bulimbašić Beba Kostić, moja draga nastavnica historije Julija Kojić, Drago Simić, Tomislav Ravlić i nezaboravni nastavnik biologije Brano Dražić, koji je možda najviše zaslužan da sam kasnije u životu odabrala prirodne nauke! Ali, nije on jedini  zaslužan da se moje obrazovanje temeljilo na izvanrednoj pedagogiji i metodici i riječi sa predavanja i nastave, koje su se sa obaveznom i obimnom "domaćom zadaćom" činile da je učenje obaveza i dužnost, naravno uz radost stečenog znanja! To su moja nastavnica SH jezika Radojka Jelić i njemačkog jezika Berislava Filipović: njihovo poznavanje gramatike i književnosti oba jezika i prenošenje na učenike po principu "Repetitio est mater studiorum!", udarile su temelje mojoj posesivnoj ljubavi prema jeziku i literaturi, što je kasnije u životu rezultiralo i time da sam dobijala nagrade, a u Sarajevu postala i član "Udruženja naučnih i stručnih prevodilaca sa njemački jezik" i zarađivala "fine novce" prevodeći za "Energoinvest", "Inzu", "Šipad" itd.

No, ne mogu da završim ovu priču o mojoj Osnovnoj školi "Nikola Tesla" u Derventi, a da ne pomenem jedan događaj što je za cijeli život obilježio i moj odnos prema ljudima: ljude treba znati voljeti i poštivati!

Za završnu svečanost nakon četvrtog razreda, moja vrijedna majka mi je sašila plisiranu suknju od tatinih plavih hlača i prelijepu bluzicu od materijala koji je dobila na "tačkice"- kupone za ograničenu kupovinu! Bluzica se , naravno, vezivala mašnom kao i moje duge pletenice.
Nakon podjele svjedočanstava, bili smo u školskom dvorištu, smijali se, radovali, pojeli neku voćku ili Fejzin sladoled, a meni je prišla moja drugarica Pemba iz Gornje mahale, povukla me za kosu, potegla za mašnu i poderala moju bluzu i - pobjegla!

Došla sam kući sva uplakana, požalila se mami i rekla da ću ju prijaviti direktoru: "Nećeš ti to, dušo, uraditi, nego ćemo zamoliti mamu, ako ima još kakvog materijala da takvu bluzicu sašije i Pembi, pa ćemo ju pozvati kući i pokloniti joj, neka se i to dijete"nagizda", posavjetovao nas je moj dragi djed "Lord".

Tako je i bilo, Pemba je također dobila bluzu, moja je popravljena, svi smo bili sretni, a ja i Pemba se i dalje igrale i družile, sve dok se ona negdje sredinom 60-tih godina nije udala i otišla iz Dervente.

Eto, tako smo mi živjeli u našoj Derventi!

Saida Bahtijarević - Bekić

slijedi nastavak...

Labels:

1 Comments:

Anonymous Saima said...

Čekala sam da se moje emocije poslože pa da se javim na ovaj prilog. Saidi sam odmah poslala lični mail sa par rečenica.

Za mene ovaj blog ima veće značenje od mnogih (nekima sam možda i dosadna) ali uvijek ima mogućnost ne čitati moje priloge i komentare.

Prvo, preko ovog bloga se javio moj prijatelj iz mladosti Oskar koji je na blogu pitao “da li je Saima Rak možda Saima Husedjinović”. Bilo je dovoljno da se staro prijateljstvo obnovi, bio je kod nas u Banjaluci i Sarajevu, a nadamo se u septembru sa suprugom Gitom i ovdje u Šibeniku. Drago mi je što se jednom javila Amila Bajrić, kolegica iz osnovne škole, koja nosi lijepa sjećanja na mene kao i ja na nju. Njena slika vrbanskoga čamcu sa banjalučkim istorijskim spomenicima ostala je zauvijek u mom srcu i mozgu. Prekrasno. Nadam se da je dobro, jer naša se generacija relativno dobro drži.

Kad me je Co upitao da li moju adresu mogu dati jednoj gospodnji iz Švedske koja dolazi u Sarajevo ni slutila nisam da će to poznanstvo napraviti jednu vulkansku erupciju emocija, istih frekvencija, istog svjetonazora i jednostavno, duše su se srele.

Ja tokom svih ovih godina imam jedan od bračnih problema sa Vicom u pogledu prvog susreta s ljudima. Ja odmah prihvatim ljudi bez zadrške, on ne. Skoro 90%, sad kad je prošlo toliko vremena, pokazalo sa da je bio u pravu. Mnogi ljudi su se pokazali onakvim kako je on osjećao.

Kad mu se neko ne svidi ne može da glumi i otvoreno pokazuje to osjećanje.

Ali kad mu se neko svidi onda je osoba koja oduševljava, elokventan sa dobrom memorijom, dobar u prepričavanju viceva i duhovit. Jednom ga je jedna djevojčica od moje prijateljice pitala “jel’ se ti zoveš Vice zato sto pričaš viceve?”

Prvi susret sa Saidom bio je u Hotelu Evropa. Samo smo se našle nas dvije a od tada svaki put i sa Vicom. U zajedničkom druženju smijehu nema kraja.

Saida ga zove šibenskim gubernatorom.

Ja sam se upoznala s Razom Duraković u ratu kad je uspjela da iziđe sa Grbavice na našu stranu. Tamo se upoznala s mojom sestrom, stvorile veliko prijateljstvo, a onda i sa mnom, koje traje do danas.

A tek poznanstvo s njenim bratom Prof Enesom Durakovićem koji je po meni najveći živući intelektualac koji se malo eksponira u javnosti jer mislim da mu se mnogo toga gadi a ništa ne može promijeniti.

Saznanje da su on i Saida išli u isti razred u derventskoj gimnaziji bilo je još jedno moje ubijedjenje o Derventi i svim manjim gradićima u našoj Bosni. Saidina sjećanja su jako puno slična djetinjstvu u Banjaluci i divnim susjedima u našim ulicama. To su bile generacije naših roditelja koji su imali velika poštovanja jedni prema drugima svih religija a svi su se osjećali Bosancima i Hercegovcima.

Na što su se izrodile naše generacije, zar su Srbija i Hrvatska mogle tako savršeno sve uraditi da se dogodi toliko zla od svih prema svima. Samo se u količini zla razlikuju. Više količinski nacionalista više i zla. Nažalost i danas to traje da je bliži kaput od košulje.

Ja sam se preko ovog bloga na isti način upoznala sa Saimom Višić. Nažalost nije više medju živima a i ona je za mene bila banjalučki biser. Njene knjige i poezija su kod mene draga pročitana literatura.

Zato, opet za moje mišljenje, svojom “pojavom” na blogu ona ga je istinski obogatila.

Srdačni pozdravi od Saime

Thursday, 09 August, 2018  

Post a Comment

<< Home