Cvijo - treći dio
Davor i Marko u bezbrižnoj igri |
Nakon završetka fakulteta zaposlio sam se u Profesionali a
Cvijo je, godinu dana kasnije, dobio posao u drugom dijelu Čajaveca, odjeljenju
Pogona III smještenom u skloništu u neposrednoj blizini pogona Televizije. Došlo
je i vrijeme osnivanja familija. Cvijo je oženio Gogu, sitnu, simpatičnu
djevojku iz našeg šireg društva. Nekako u isto vrijeme dobismo sinove.
Posjećivali smo se redovito, roštiljalo se, ostajalo do kasno u noć uz ugodne
razgovore dok su se Marko i Davor bezbrižno
igrali. Ljeti smo išli na more, fićama, koje smo i Cvijo i ja
kupili nekako u isto vrijeme. Bio je to mali, jeftin ali veoma pouzdan auto
kojim se moglo stići svuda. Sva ona bijesna auta o kojima smo nekada čitali i maštali
su i dalje bila samo mašta. Realnost je bila drugačija. Ali, bili smo
zadovoljni životom, imali solidne plate, nije nam ništa nedostajalo. Naše
prijateljstvo je bilo kao i stotine i hiljade prijateljstava u našem gradu za
koje smo mislili da će vječno trajati i da ne postoji ništa što ga može
ugroziti.
S odlaskom Tita s političke scene (umro je 4. maja 1980.
godine), pojavom Miloševića, pojavile su se prve nesuglasice, prve pukotine u
našem prijateljstvu. Naši razgovori su se sve češće okretali politici jer su to
događaji u zemlji diktirali. Cvijo je od samog početka prigrlio Miloševića i njegovu
politiku. Ne znam kada i zbog čega je postao njegov veliki poštovalac ali se
dobro sjećam kada jednom prilikom, dok smo raspravljali o situaciji u zemlji, reče
kako će Milošević biti drugi Tito. U tom trenutku nisam razumio šta to zapravo
znači. Tito je umro, zemljom je upravljalo predsjedništvo i taj njegov
zaključak da će ga Milošević zamijeniti mi se činio neobičnim, čak pomalo
naivnim. U zemlji su nastali problemi, pojavile su se prve nesuglasice između
republika ali niko nije spominjao da nam treba novi Tito. Istina je da su neki žalili što ga nema jer za njegovog života nije bilo
nikakvih sukoba, bar javnih. Uzalud sam pokušavao da mu
objasnim da Miloševićeva politika ne vodi dobru, da čovjek koji gazi preko
tijela svojih dojučerasnjih partijskih suradnika ne može biti dobar, da dizanje
nacionalnih tenzija neće izići na dobro.
Spremni za polazak na more |
Kako su nesuglasice među republikama rasle, a nesporazumi
među komunistima bivše Juge postajali sve vidljiviji, Cvijo je sve više gubio
kompas. Kada su se Slovenci otvoreno pobunili protiv Miloševića i njegove
politike, a Srbija uvela bojkot slovenačke robe, Cvijo je to objeručke prihvatio.
Govorio je kako Slovenija godinama pljačka druge republike prodavajući im svoju
robu i da bi i mi u Bosni trebali uraditi isto. Uzalud sam mu pokušavao
objasniti da nije greška Slovenaca što su poslovniji od drugih i što su
stvarali klimu koja je stimulirala otvaranje novih firmi a rezultat je bila dominacija
slovenačke robe u državi. Svi smo kupovali slovenački namještaj, kuhinje,
frižidere, televizore, odjeću jer su bili moderni, lijepo dizajnirani i kvalitetni.
Niko nije branio drugim republikama da uradi isto. Sjećam se kada su se na
tržištu pojavili frižideri Obodin, Cetinje. Zbog loše kvalitete i čestih
kvarova slabo su se prodavali. Nisu mogli konkurirati frižiderima Gorenja iz
Velenja i za to niko nije mogao kriviti Slovence. Slično je bilo i sa mnogim
drugim proizvodima koji se nisu proizvodili u Sloveniji. Rijetke su bile
fabrike u Bosni, Srbiji ili Crnoj Gori čiji su proizvodi stekli povjerenje
kupaca. Moji argumenti kod Cvije nisu nalazili plodno tlo. Mrzio je Slovence i podržavao
srbijanski bojkot ma šta mu postavio kao kontra argument. Pomišljao sam da je
takav njegov stav posljedica okruženja u kojem je rođen i odrastao. Mi u Bosni
nismo dijelili njegovo mišljenje, mislio sam. Bar ne većina.
Naše neslaganje je raslo svakom novom diskusijom. Sjećam se razgovora
onih dana kada se odlučivalo ko će biti premijer jugoslavenske vlade. Kandidati
su bili Ante Marković, koji je kod većine moje raje uživao povjerenje i ulivao
nadu da ćemo se izvući iz krize, i Borisav Jović, bliski Miloševićev suradnik, očigledni
zastupnik Miloševićeve politike. Cvijo je imao hiljadu primjedbi na Antu,
nikako ga nije volio. Ali Cvijo nije bio jedini kojemu Ante nije odgovarao.
Isti odnos prema njemu su imali i mnogi moji poznanici Srbi koji su gotovo svi
podržavali Jovića.
U Orebiću, jedne godine... |
Usprkos ovih razlika naša druženja su nastavljena. Ja sam s
dolaskom Ante Markovića na političku scenu odlučio da se okrenem privatnom
biznisu, ostavljajući siguran, dobro plaćen posao u Profesionali. Vjerovao sam
da s idejama koje sam imao imam šansu da radim ono što volim a za što nisu
postojale mogućnosti u dosta krutoj organizaciji kao što je u to doba to bila
Profesionala.
Privatni posao je napredovao, istina malim koracima, ali ja
sam bio zadovoljan. Uspostavio sam poslovne kontakte sa dvije slovenačke firme od
kojih sam nabaljao računarsku opremu koja se dobro prodavala. Slovenački
partneri su bili veoma poslovni, suradnja se odvijala bez ikakvih problema. Počeo
sam praviti planove kako da proširim biznis, prvenstveno u oblasti izrade
programa za vođenje poslovanja malih preduzeća. Zaposlio sam prvog inžinjera,
momka koji nije mogao naći posao nakon završetka fakulteta iako je bio odličan
student. Kasnije su došli još neki. Firma je rasla unatoč nestabilnoj političkoj
situaciji u zemlji.
Jo malo Orebića |
Vremena postadoše neizvjesnija. Komunistička partija se nakon
četrnaestog kongresa rasturi zbog upornog nastojanja Miloševića i njegove klike
da preuzmu vlast u svoje ruke. Slovenci i Hrvati se odvojiše od Juge. Zbog rata
u Sloveniji izgubih pouzdane dobaljače računara i raučnarske opreme. Morao sam
tražiti druge. Uspostavih kontakt s jednom firmom iz Zagreba i tako nastavih s
poslom. U Bosni smo u to vrijeme još naivno vjerovali da će nas rat mimoići.
Ljudi su još uvijek ulagali u nove biznise nadajući se da će se situacija uskoro
smiriti. Bila su to čudna vremena kada su privredni tokovi još uvijek funkcionirali
a već se ratovalo. Prvu pošiljku robe iz Hrvatske sam uspio dobiti bez problema
a već s drugom su nastale teškoće. Srbi su osnovali svoje autonomne ‘republike’
i Hrvatska nije imala kontrolu nad njima. Sjećam se da je druga pošiljlka
putovala podravskom magistralom, zaobilazeći srpska područja. Robu sam dobio redovnom
autobuskom linijom a sav posao se obavljao na uzajamno povjerenje.
Iz tog perioda mi je u sjećnju ostao razgovor u prostorijama
moje firme u porodičnoj kući na Predgrađu. Sjedili smo za malim stolićem
namijenjenim za razgovor s mušterijama i ispijali pivo. Na njegovo pitanje od
kuda dobijam robu, rekoh mu da je sada dobijam iz Zagreba i da je sve više
problema za normalno poslovanje. Iznenadi me kada reče:
“Što ne naručiš dosta robe dok još možeš. Ko ih jebe, uzmi
im robu i nemoj im platiti.”
Bio sam iznenađen. Nisam tako nešto očekivao od svog
prijatelja koji nikada ranije nije pokazivao ni najmanji znak da je nepošten. Nije
to bio Cvijo kojeg sam poznavao, koji je na obale Vrbasa donio okus
vojvođanskih ravnica, momak koji je volio auta i obožavao formulu jedan.
“Kako to misliš da naručim robu i ne platim? Ja se nisam za
privatluk odlučio da se bavim lopovlukom. Namjera mi je da svojim poštenim
odnosom prema kupcima i poslovnim partnerima steknem povjerenje koje će mi
omogućiti da se biznis širi kako bi moja djeca jednog dana nastavila tamo gdje
ja stanem. Kako ću sutra pogledati u oči ljudima koje sam prevario?”
“Ko ih jebe”, ponovi još jednom. “To su zaslužili”, nastavi
Cvijo ne objašnjavajući dalje zbog čega tako misli.
Ovaj njegov čudan prijedlog mi je polako počeo otvarati oči.
Mora da se iza njega kriju neki drugi razlozi, pomislio sam. Nije se tu radilo
samo o Cvijinom rodoljublju. Podržavati Miloševića zbog toga što su obojica iz
Srbije je jedna stvar ali sugerirati da prevarim poslovne partnere samo zbog
toga što su iz Zagreba je nešto sasvim drugo. Sinu mi pomisao da Cvijo vjeruje da će se ostvariti planovi o velikoj Srbiji
o kojima se već izvjesno vrijeme priča. Zapadne granice velike Srbije bi se
protezale na liniji Karlobag, Ogulin, Karlovac, Virovitice, a Zagreb bi bio dio
druge države, Hrvatske, odnosno, onog dijela koji bi od nje ostao. To je,
pomislio sam, razlog zašto mi Cvijo govori da naručim robu i da je ne platim
jer će moj poslovni partner biti u drugoj državi s kojom neće biti nikakve
suradnje. Niko me neće moći tužiti što sam robu uzao a nisam platio.
Zašutio sam. Ne rekoh mu ništa, nije vrijedilo. Ali, bio sam
strašno razočaran. Shvatio sam da je moj
prijatelj Cvijo, kojeg smo svi prihvatili kao ravnopravnog člana naše raje,
nacionalista. I to prilično zadrt. Jer, nisu svi srpski nacionalisti zagovarali
veliku Srbiju. A Cvijo je, sada je to bilo očogledno, smatrao kako je to nešto
sasvim prirodno i kako će se to jednog dana i desiti. A tih dana se činilo da nije
puno pogriješio. Trenutno stanje u Hrvatskoj mu je davalo za pravo da tako
misli. Pobunjeni Srbi su pod svojom kontrolom držali veliki dio teritorije koji
je trebao biti u sastavu velike Srbije a uz snažnu podršku dobro naoružane JNA
ostvarenje plana je izgledalo izvjesno.
Nakon ovog našeg zadnjeg razgovora Cviju nisam vidio
prilično dugo. U gradu se stanje pogoršavalo, počele su prve provokacije i zastrašivanja.
Noću bi, tu i tamo, odjekivale ekspozije ispred lokala neSrba. Ja sam još
uvijek odlazio u Ident, nadajući se
da će se situacija smiriti. Kupaca je bilo sve manje jer su mnogi muslimani i Hrvati,
oni koji su imali private biznise, napustili grad bojeći se za svoju sudbinu.
Oni su bili prva meta etničkog čišćenja a kasnije su na red došli i ostali.
Iz Hrvatske, većinom iz onih dijelova koji su ostali pod
kontrolom Hrvatske vlasti, u Banjaluku su počeli stizati Srbi. Stigao je u
Banjaluku i veliki broj srpskih “biznismena” koji su odmah počeli otvarati
privatne firme i preuzimati poslove u svoje ruke. Dozvole za otvaranje firmi su
se izdavale u veoma kratkom roku a meni je trebalo nekoliko mjeseci da prikupim
sve potrebne potvrde.
Jednog dana pred Identom
se zaustavi auto i iz njega iziđoše Cvijo i meni nepoznata osoba. Bilo je to u
doba velike nestašice benzina i samo rijetki su imali privilegiju da ga dobiju.
Obična raja si to nije mogla priuštiti a i sama vožnja auta je bila rizik. Ja
sam već odavno na posao dolazio biciklom, Ponijem, koji smo prije par godina
kupili za djecu. Sada nam je on bio glavno prevozno sredstvo. S njim se išlo u
kupovinu, obilazili roditelji, čak donosila drva za grijanje. Cvijo je bio u
uniformi bivse JNA kao i mnogi koji su tada radili. Pozdravismo se. Osjetih
zadah rakija, što me iznenadi. Još nije bilo podne a ne sjećam se da smo ikada
u rano jutro pili žestoka alkoholna pića. Obično bi to radili uveče kada se svi
poslovi obave. Predstavi mi svog kolegu. Reče da se radi o njegovom prijatelju
koji je nedavno preselio u Banjaluku, da taj njegov prijatelj ima privatni
biznis i da mu treba računar. Kako ja, između ostalog, prodajem računare, doveo
ga je kod mene da izabere jedan koji mu odgovara.
Bilo mi je drago što me se Cvijo sjetio u ona gadna vremena
kada mi je biznis gotovo potpuno stao. Nešto malo sam zarađivao od prodaje
programa za financijska poslovanja a računarsku opremu, ono što mi je još
ostalo od zadnje nabavke, gotovo niko nije kupovao. Pokazah im šta od računara
imam i njegov prijatelj izabra jedan. Odštampah račun i dadoh ga Cvijinom
prijatelju. Cvijo pogleda račun pa reče: “Prijatelj mi nije baš pri parama.
Danas će ti dati pola novca a drugu polovinu uskoro. Ne treba ništa da brineš.
Ja garantiram za njega”.
Ovo me malo iznenadi ali se ne usprotivih. Bio sam doveden u
nezgodnu situaciju iz koje se nisam mogao lako izvući. Cvijo i ja smo se poznavali
već više od dvadeset godina i nisam imao razloga da mu ne vjerujem iako su se u
zadnjih par godina pojavila razmimoilaženja koja su, sa svakim novim sastankom,
postajala sve veća. U to vrijeme nisam pomišljao da ću morati napustiti rodni
grad i da se u njega više neću vratiti. Još uvijek sam vjerovao da će razum
prevladati i da rata, bar kod nas u Bosni, neće biti. Uzeh ponuđene pare,
pozdravih se sa posjetiocima i oni odoše svojim poslom.
Bio je to naš posljednji susret. Cvijo više nikada nije
svratio u moju firmu niti je njegov poslovni prijatelj donio drugu polovinu
novca. Nije me čak nikada nazvao da mi se izvini. Ident je nakon nekoliko mjeseci prestao s radom. Nera i ja smo
trošili zadnje uštede da se prehranimo, često ručajući kod moje majke na
Predgrađu gdje se okupljala cijela familija jer niko nije radio. Majka je umrla
u martu 93. i tada smo donijeli odluku da idemo. Nismo radili, nismo imali
novca za život, pojedine komšije su nam okrenule leđa, djeca su doživljavala
nelagodnosti u školi i u komšiluku, nisam se smio slobodno kretati po gradu jer
nisam imao nikakve papire. Jedini izlaz je bio napuštanje grada.
Banjaluku smo napustili u junu 93. Nakon godinu dana
izbjeglištva u Zagrebu, završili smo u Americi. Veze s prijateljima koji su ostali u gradu su dugo ostale
pokidane. Tek par godina po dolasku u USA sam uspostavio kontakt s par
prijatelja. Bila su to rijetka pisma iz kojih sam saznavao šta se u gradu
događa. O Cviji nisam znao ništa. Ni kako je, ni šta radi, ni kako
mu je familija.
Grad sam prvi put posjetio u ljeto 2001. godine. Bila je to
naporna posjeta starom kraju jer je trebalo obići familiju i prijatelje razasute
u nekoliko gradova, od juga Bosne, do Ljubljane. U gradu sam se sreo s par
prijatelja koji me nisu iznevjerili i koje sam želio vidjeti. Cviju nisam
tražio, niti sam ga vidio. U nekom razgovoru mi je rečeno da je direktor u
jednom od dijelova Rudi Čajaveca koji su još uvijek radili i da mu je
kancelarija u neboderu na Kastelovom ćošku. Nisam se raspitivao šta je sve ove
godine radio niti kako se ponašao. Više mi to nije bilo bitno. Znao sam da se u
rodni grad više nikada neću vratiti i da je naša sudbina i sudbina naše djece
odlučena onog dana kada smo sjeli u izbjeglički autobus koji nas je odveo u
pravcu Gradiške. Oni koji su me iznevjerili me nisu zanimali. Nisam želio da ih
vidim, da popričamo. Za bilo kakva objašnjenja je bilo kasno.
Te iste godine sam se u decembru ponovo našao u rodnom
gradu. Došao sam da završim poslove oko otkupa stana. Par puta sam poslovno
navraćao u Čajavec jer sam morao srediti neke papire. Tu, ispred kapije
Profesionale, sreo sam nekolicinu nekadašnjih kolega s posla. Neki od njih su
me izbjegavali praveći se da me ne prepoznaju a s nekolicinom sam izmijenio pokoju
riječ. Razgovori su bili krati, suhoparni, uopšteni. Niti oni niti sam ja
spominjao prošlost. O njoj, kao da niko nije želio razgovarati. Uglavnom smo se
raspitivali za zdravlje a poneko bi upitao kako mi je u Americi. Odgovarao bih
da mi je dobro, da Nera i ja radimo u struci, da su djeca uspješna u školi i na
fakultetu. Posebno sam se hvalio svojim poslom na fakultetu gdje su me
prihvatili otvorenog srca i gdje sam se osjećao članom jedne velike familije
koja se brinula o svojim članovima. Na licima mojih bivših radnih kolega se
mogla vidjeti zabrinutost jer je fabrika bila u problemima a njihova sudbina
neizvjesna. Proizvodnja je gotovo stala a novih projekata nije bilo. Mi smo,
suprotno njima, svake godine financijski stajali sve bolje jer je tih godina
Amerika bila u usponu a primanja su nam rasla tako da smo vrlo brzo nadoknadili
sve ono što smo zbog rata izgubili. U tim trenucima sam osjećao izvjesnu dozu
satisfakcije jer sam znao da su mnogi od mojih bivših kolega, neki javno, a
neki tajno, prihvatili nacionalističku politiku koja me je otjerala u svijet. Gledajući
ih kako se sada prave kao da se ništa nije dogodilo, kako im je “drago” da sam
se dobro snašao u novoj sredini, me ispunjavalo zadovoljstvom. Istovremeno,
nisam suosjećao u njihovim problemima jer na njih nisam imao nikakvog uticaja.
Sami su odabrali stranu onih dana kada se trebalo pokazati ko je čovjek a ko
ne.
Pred fabrikom sam sreo i Cvijinu suprugu Gogu. Strašno se
iznenadila kada me je vidjela. Nije znala da sam u gradu i naš iznenadni susret
ju se posebno dojmio. Primijetio sam joj suze u očima. Goga je uvijek bila jako
osjetljiva i ovakva njena reakcija me nije iznenadila. Raspitivala se kako nam
je, kako je Nera, kako su djeca. Pokoja vijest bi do nje stizala od par
prijatelja s kojima sam uspio uspostaviti kontakt po dolasku u Ameriku ali je
bilo jako puno toga što nije znala a željela je čuti. Posebno ju je zanimalo
kako su djeca jer ih je jako volila. Upitao sam je za sina Marka. Reče da je završio
srednju školu, da nije htio ići na fakultet, da se oženio. Očekuje bebu. O
Cviji je nisam pitao. Ni ona ga nije spominjala. Kao da smo obje znali da se
nešto između nas dvojice dogodilo. Nije se tu radilo o novcu, već o Cvijinom
prihvaćanju zla koje je stiglo u naše krajeve. Goga je znala da Cvijo podržava
Miloševića i da smo o tome nekoliko puta raspravljali. Bila je svjesna da su u
ime njegove politike počinjeni mnogi zločini i da je mnogo svijeta otjerano s
rodnih ognjišta da se na njih nikada ne vrate.
Na rastanku joj rekoh da pozdravi sve kod kuće i nakon toga
odosmo svako svojim putem. Ona kući, a ja požurih da završim posao zbog kojeg
sam došao.
Nekoliko dana kasnije šetao sam Gospodskom ulicom od zgrade
Skupštne opšitne prema Kastelovom ćošku. U trenutku kada sam prolazio neboder,
začuh poznati glas iza sebe. Bio je to Cvijo, pričao je s nekim. Prepoznao sam
ga, njegovu ekavicu i otegnuti način izgovaranja riječi tipičan za vojvođanske
Lale. Nisam se okrenuo. Nastavio sam hodati laganim korakom dalje prema robnoj
kući Boska a Cvijin glas me je pratio. Siguran sam da me je prepoznao ali me
nije pozvao. Goga mu je sigurno pričala da me je srela pred fabrikom tako da je
znao da sam u gradu. Laganim korakom sam se uputio prema ulazu u Bosku a njegov
glas se izgubio u mnoštvu zvukova koji su se čuli na Kastelovom ćošku.
Ovaj naš bliski susret me nagnao na razmišljanje. Ponovo sam
se vratio u predratno vrijeme, u godine studiranja, naših druženja, zajedničkih
putovanja, ljetovanja. Sam sam si postovljao pitanja. Zašto? Zbog čega? Kako?
Šta? Zašto je moj prijatelj prihvatio politiku koja je donijela toliko zla
svima? Zbog čega je mislio da je to pravi put kojim jedna zemlja na raskršću
treba ići? Kako je mislio da će se to ostvariti? Da li je znao da će
Miloševićeva politika kao posljedicu imati na desetine i stotine hiljada
mrtvih, osakaćenih, mentalno bolesnih. Šta je očekivao kao nagradu za njegovo
ponašanje? Da li se možda pokajao ili i dalje misli da je učinio pravu stvar?
Pitanja je bilo mnogo a odgovore nisam imao. A možda sam ih
mogao imati da sam se okrenuo. A nisam. A ni on me nije pozvao. A mogao je. Bio
sam ispred njega na desetak koraka.
Možda je tako bolje, mislio sam. Možda moja pitanja trebaju
ostati bez odgovora jer bi me oni još više dotukli. Možda bi se ponovo otvorile
stare rane koje su tokom vremena zacijelile. Ne potpuno, ali ipak dovoljno da
je život mogao nastaviti svojim tokom. Do nekog novog razočarenja koje nas čeka
nespremne ma koliko mislili da nas je prošlost naučila da nas ništa ne može
iznenaditi.
7 Comments:
Postovani gospodine Co,fino je to napisano,posteno,bez mrznje,ljudski.
Lijepo se sjetiti Fica,godisnjih odmora,Levisica(i Super Rifli),bezbrizne djecje igre, skromnog i jednostavnog zivota one dobe(znam vrlo dobro da se nije fino sjecati devedesetih!).
Ja znam puno Cvija, i danas su zivi. Imam ja “Cvija” poznanika.Ne pricaju o proslosti, ni o Milosevicu, ni o Velikoj Srbiji, ni o porazima na svim ratistima a o pokoljima, masovnim grobnicama i koncentracionim logorima nikad (cak ni o prijedorskom pokolju nadomak Banjaluke, gdje je pobijeno preko 2000 ljudi, mahom civila, a to i preko 100 djece kojoj/kojima cak ne daju ni spomenika napraviti,fuj stoko bezrepa!).Vecinom su u folu crkveno-velikosrpskom, pobozniji od Svete Stolice i od Isusa Hrista/Krista zajedno,cesto ziveci (puni srece i ponosa) u ulicama sa imenima raznih zlikovaca(bivsih i onih poslije Velike Seljacke Revolucije 1990.) ili sa imenima cetnickih pokreta .Bio sam i u Sarajevu, nije to puno bolje, a u Hrvatskoj na moru sam vidjao ulice Mile Budaka, ideologa ustaskog pokreta:” najveći naš književnik iz naroda za narod, sin ponosne zemljice Like”, a i druge fasisticke gamadi,doduse ne u slobodarskoj Istri.Prof. Dr. Esad Bajtal(imate material za clanak o nacionalizmu) priznaje :i najgori komunista je deset puta bolji od novokomponovanih etno-klero nacionalista.A ja niti sam nesto volio komuniste, a ovu bagru lopovsku primitivnu seljobersku/ poseljacenu “deset puta” manje(iako su iz mog copora,na zalost).
Zivimo izvan takvih sredina a to nam omogucava da budemo objektivniji kad sve to posmatramo(i sadasnjost i proslost) i meni ni malo ne fali to busanje u prsa ko sam i sta sam i pljuvanje po drugima. A mozda smo imali vise pameti vec prije jer smo umakli iz te etno-klero nacionalisticke septicke balkanske jame.Covjek grijesi,narodi grijese, to je razumljivo.Nije samo razumljivo zasto nema izvinjenja i pokajanja.To govori o velikom lopovluku,o gebelsovskoj propaganda,o primitivizmu doticnih a i onih koji ih vodaju na stranjgi(u 21. vijeku/stoljecu).
Zalosno (moram reci) ali i mnogi Bosnjaci i Hrvati BL su “bili za svoje”(za SDA ili HDZ),da ne pricam o Sarajevu, Zenici, a o selendrama u kojima se odrzavase prije i poslije Velike Seljacke Revolucije 1990. zborovi sa klero-nacionalnom tematikom(kako ce potamaniti one druge prije nego sto oni potamane njih ili malo uvijenije,u rukavicama).Znam i onih koji nikad,godinama rijeci nisu rekli ni za ni protiv svega toga,koji su otisli ili ostali u BL,svejedno.Ja sam to samo sa tugom gledao i govorio da to nece na dobro izaci,sto je malo koga zanimalo.
Eto,ja ovo nabaca ali ne sa ciljem da umanjujem Vas bol niti da iskrivljujem istinu.I mene zanima “zasto”,“kako” i do kada ce to tako biti, i slicno.I moja je to bila zemlja dok je razna klero-nacionalisticka gamad ne zagadi.I ja sam tamo nekad zivio bez nekog stida, posteno,skromno, sa svima.Sada(i odavno vec)nisam prispio ni u jednu tu novokomponovanu tvorevinu, ili sam “izdajnik”,ili sam “nepodoban”,a ja niti sam koga izdao,niti sam kome “bio podoban”.S Bogom nikad nisam “bio na ti”,ali jos nisam prekrsio ni jednu Bozju zapovijest.Prevaren,o sve opljackan i prakticno istjeran kao i Vi.
S pozdravom,
(Cisti) banjalucki anonymus
Vjerujem da je mnogima neobično, a nekima čak nemoguće, da se (Čisti) banjalučki anonimus i ja slažemo a trebali bi, kako stvari danas stoje, da se mrzimo. Jer, ako je vjerovati onome što je do sada napisao, pripadamo dvjema nacijama koje se mrze i koje nikako ne mogu živjeti zajedno. A takvih je danas većina. Istina je ono što anonimus piše. Ogroman broj stanovnika današnje Bosne i Hercegovine se preko noći okrenuo (svojoj) naciji i religiji pa oni koji to nisu učinili su u tako malom broju da im ništa ne preostaje nego da se pomire sa sudbinom da su zanemariva manjina koja ništa ne može učiniti da se stanje promijeni. Čak i kada bi pokušali nešto učiniti, postaju zajednički neprijatelj većine. Da, mi smo ili izdajnici, ili nepodobni. Za neke smo čak najgori od svih jer eto ne udaramo u iste bubnjeve kao većina već kvarimo postojeće stanje sviju protiv svih. Ja sam to davno shvatio i više me to toliko ne tangira. Ne tangira me ni činjenica da me malo ko podržava. Nekada sam se ljutio kada ne bih dobio podršku za nešto za što sam smatrao da ću je dobiti. Vidim da je ne dobijaju ni drugi koji se osjećaju isto kao ja. Izgleda da je to tako u životu i da se čovjek s tim mora pomiriti.
A što se tiče Cvije, vjerujem da je takvih bilo jako puno, kao i onih koji javno nikada nisu ništa rekli već ćute kao zaliveni. Valjda se drže one: „Ćutanje je zlato“. Takvi, „bogati“, se dobro snalaze u svakom društvu i ja ih potpuno razumijem. Nažalost, ne spadam u tu skupinu jer me takvo bogatstvo nikada nije zanimalo.
Rijedak ste Covjek,rijedak,...posten,kulturan,pametan,obrazovan,...objektivan i saosjecajan,sposoban i druge razumjeti,da je to skoro nevjerovatno s obzirom na pakao koji ste prosli,ali mozda je to tako da se u paklu ljudi ociste a oni sto se ne "ociste" nisu ni bili "ljudi" a ako ne prodju pakao onda nisu imali ni sanse da od sebe naprave ljude.
Malo sam ovaj Vas blog procitao,ali ipak nisam vjerovao da toliko znate i mozete da razumijete(priznajem ljudima koji su prosli BL pakao da imaju subjektivno iskrivljenu sliku zbog oziljaka na dusi,to je razumljivo).
Nazalost,ova "nasa" istina jos nije potrebna ljudima na Balkanu jer svi oni imaju svoje poglavice i "svoje" naservirane istine i svi ih se skoro slijepo drze vise od cetvrt vijeka(od Velike Seljacke Revolucije 1990.).Ali,sto je jos zalosnije,samo ova i ovakva istina im moze pomoci da prodju svoj pakao i da se konacno jednom "ociste"(kako ko,naravno,i koliko,zavisi od prljavstine),jer drzeci se slijepo svojih klero-nacionalistickih vidjenja svijeta nece daleko dogurati ni oni ni njihove poglavice,sto se i vidi po nevidjenoj bjezaniji iz svih novokomponovanih balkanskih tvorevina(mislim da je samo iz Bosne u 2016. otislo preko 80 000 ljudi od 20-40 godina,jeza,a daleko od toga nisu ni Srbija ni Hrvatska).
A te "Mazalice" i "Cvije" sto se uklopise a narocito masa raznih manjih ili vecih "nasih" tajkuna, ma nema tu srece od bogatstva na brzinu,sve je to nesretno,pohlepno i nenazderano a djeca im se poubijase ili su narkomani,kriminalcici i problemi i slicno.Neki se malo iskupise dobrim djelima,ali sve je to tanko.Zato za tim ni ne treba zaliti.
Vrlo mi je drago da se razumijemo i da smo na slicnim frekvencijama !!
Lijep pozdrav
(Cisti) banjalucki anonymus
Eto to je Bosna, zemlja postenih i plemenitih ljudi ugodnih za druzenje, ali i zemlja pokvarenih ljudi za koje nikada ne znas sta bi ti napravili iza ledja. To je i moje iskustvo.
I kako ne mrziti Bosnu kada u njoj zivi takva bagra koja ti radi o glavi. I kako mrziti Bosnu kada u njoj zive tako plemeniti i ugodni ljudi. Bosna je zemlja sa stotinu tajni, mogla je biti raj za ljude kao sto su pokazale sedamdesete i osamdesete, ali covjek je u Bosni kvarna roba. Nakon svih tih godina nisam pametniji, ne znam vise i nemam rjesenje bolje nego sto bih ga imao tada kao neiskusan.
U ovom zadnjem ratu srpska strana je napravila salto mortale a ja i dalje pokusavam dokuciti zasto. Zbog cega su ti obrazovani ljudi mislili da ce im teci med i mlijeko ako bradate spodobe dosdju na vlast, a nikada prije im nije bilo dobro osim za Tita. Na osnovu cega su zasnivali svoj optimizam da ce napraviti raj ako istjeraju druge.
Nije tada bilo kulturnih govornika na pozornicama koji bi lijepim rijecima zavarali narod, vec su to bili primitivni ratni huskaci. Sta je ljude privuklo njima, da odaberu primitivizam i razaranje umjesto uzivanja u zivotu, druzenja i ispijanja zajednickih pica i teferica. Odgovora srpske strane ni danas nema, zasto kolektivno sute. Cini se da su srpski akademici medju narodom posijali puno zla koje jos dugo nece biti iskorijenjeno.
Da li mrzim srpski narod, naravno da ne. Samo sam razocaran jer imamo samo jedan zivot i nikoga nije briga ako smo ga sami sebi odlucili upropastiti.
Pozdrav Posmatracu.
Razumijem oziljke od nanijetih rana svih vrsta(i ja mnoge nosim).Da su se presli u racunici,tu si u pravu,ali sve tri strane su pravile svoje obecane “rajeve”,nisu samo “bradati”.Ja mislim da je problem mnogo veci nego sto uopste izgleda. Problem nisu toliko ni “obrazovani” ni “bradate spodobe nego sistem koji je dozvolio takvim polupismenim polulopovskim i polumoralnim spodobama da dodju na vlast i da i danas tamo sjede.Taj sistem ili ideologija je klero-nacionalisticka,dobro nama svima poznata iz istorije ili povijesti po ucinjenom zlu u njeno ime(kao i iz nedavne istorije).Te tri pogane ideologije vec preko cetvrt vijeka rehabilituju svoje D.Mihajlovice, A.Pavelice i razne druge zlotvore iz 2 sv rata a i mnoge kontroverzne licnosti iz jos mnogo ranije istorije.Daju imena ulica,skola,vrtica,fakulteta,ucilista I vjeroucilista po takvim (ne)ljudima i svasta nesto.Na sve tri strane.Niko nije postedjen.Tu nema milosti,to je “silovanje”.Ili ces a nama ili si protiv nas.”Nasa” propaganda je tako jaka da bi je i Gebels volio.I danas,na zalost,vise od cetvrt vijeka od uvodjenja(citaj “silovanja”) demokratije.
Dragi Posmatrac, “odgovora” ni sa hrvatske ni sa bosnjacke strane isto tako nema(mislimo valjda isto na politicki "odgovor").Nema ni izvinjenja.Razlog je sto i tamo vladaju iste takve klero-nacionalisticke ideologije,jer takve pogane ideologije zive SAMO ako istovremeno postoje njihove “protivnicke” nacionalistike ideologije.A tako je bilo od pocetka.Jedino kao utjehu ti mogu reci da ja mislim da su Srbi i Milosevic “poceli prvi”,a to jos polako,ranih osamdesetih.Ali,cim su bili u (politickoj) mogucnosti,slijedili su ih Hrvati i Bosnjaci(laganice osamdesetih,a na puni gas ranih devedesetih,sjeti se samo jezivih predizbornih nacionalistickih zborova po Bosni na sve tri strane pa i propaganda na TV-u).Kao Srbin nisam u ratu mogao umaci ni kod Hrvata ni kod Bosnjaka,a znas zasto?Zbog njihovih klero-nacionalistickih poganih ideologija koje su u modi i danas, samo sto to mnogi nece i nisu nikad htjeli ni da ih vide(a ko bi na “svoje”?). Ili,zasto vecina Bosnjaka iz Banjaluke nije otisla u Federaciju pocetkom devedesetih?Pa zato sto ih je tamo cekala ista vrsta ideologije kao i u Banjaluci,jedino sto bi bili “kod svojih”,je li tako? (i bili su u pravu).
Mislim da samo onda kad to shvatimo i prestanemo voliti “nase” samo zato jer su “nasi”,da samo tada ovim balkanskim budalama ima spasa.Jer koji bi normalan narod na svijetu sebi izabrao(u Velikoj Seljackoj Revoluciji 1990.) takvu vlast koja ce u njemu ubiti skoro svu ljudskost,dobro ga osramotiti i isisati skoro sve njegove drustvene i ekonomske resurse samo za cetvrt vijeka a narod natjerati da se iseljava “trbuhom za kruhom”?(o ukusima ne moramo raspravljati, neko voli bradate, neko celave…dobro su svi znali koga biraju i sta rade).
E sad,ako malo razmisljas(zelis da razmisljas) sire od nase Banjalukice,na nivou Bosne i na nivou cijele Yuge(ko hoce da shvati,taj tako mora),onda mozda lakse shvatis te banjalucke “obrazovane” i “bradate spodobe”(ja se raznih spodoba i te kako nagledah na sve tri strane,ali svojih se posebno stidim).
Ko misli da sam sa ovim komentarom pokusavao izjednaciti krivice i zlocine naroda i pojedinaca,taj se debelo prevario(ja vrlo dobro znam ko je napravio vise pokolja i masovnih grobnica,kada i gdje…).Isto mislim da ovakva moja istina na Balkanu “ne pije vode”.Ali opet kazem,moje je misljenje da su to “ista g….” samo sto nekima ta g…. smrde manje a nekima vise.Onome ko me iz prve shvatio,svaka mu cast (aferim).A ko nije, neka se ne uzrujava,i meni je dosta trajalo dok sam sve ovo shvatio (dobro su nas nafilovali klero-nacionalizmom i raznim “patriotskim” osjecanjima,a o “ugrozenosti” da i ne pricam).
Smrt svim takvim ideologijama a sloboda blentavim narodima ! (ni sam u to ne vjerujem,ali se nadam da bi to tako,jednom,jos za moga zivota,moglo da bude).
(Cisti) banjalucki anonymus
Moj komentar
Nacionalni ponos i osjecaj 'mi' smo bolji od 'njih' je narodima Evrope donio ogromna razaranja i zrtve. Posto mi uvijek kasnimo i mi smo se izgleda nasli u istom poslu, pa bi bilo za nadati se da smo se konacno i trajno ispuhali.
Ali ne, cijela Evropa opet budi svoj nacionalizam, a kod nas nikada nije ni prestao. Sta se to desava ja zaista ne znam. Cim je narod bjedniji i losije mu ide, vise se busa u vlastita prsa. Da li je EU uopce razvijena regija inteligentnih i modernih ljudi ili samo prikrkiveni nacionalisticki Diznilend, ne znam. Znam samo da ovdje kod nas ima belaja puno previse za ovoliko ljudi sto nas ima.
Na kraju cemo morati sebi priznati da iz nekog inata sami sebi ne zelimo dobro. Zasto, to je pitanje za psihijatre i sociologe.
Meni se cini da bi se ovaj blog mogao tretirati i kao vremeplov. Milan ili neki bloger napise neki detalj iz svoje proslosti a onda se jave drugi kojem se vrate neki detalji iz njihove proslosti i onda se saznaje mnogo toga. Ovo Saidovo sjećanje je zaista simpatično, ljepe uspomene i lijepi susjed sa " dva Robon Huda" naseg bosanskog . Zna se da su uvijek na toj manifestaciji bili vecinom bogataši i da se tu vrtio veliki novac . Druga grupa su bili jugoslovenski i drugi zaljubljenici , koji su se žrtvovali i zapamtili velike umore i tanke posjete restoranima.
Kad god citam o raznim sudbinama u ratu Banjalucana, svaka je za sebe različita, i patnje su različite i putevi su različiti. Mi u Sarajevu opet smo svi imali iste puteve. Trčanje za hranom, vodom , sakrivanjem od granata i snajpera traženja puteva za bijeg iz opkoljeng prostora.
Ali sloga i atmosfera, pa cak i vicevi, bosanski duh nam je omogućavao da lakse opstanemo.
Cesto mi koji smo bili zajedno poželimo u susretima to vrijeme i sjećamo se dobrote i plemenitosti raznih ljudi iz cijelog svijeta
Nasi susjedi " Cvije" nisu otvoreno pokazivali da se nesto spreme, niko nije otpuštan s posla. U nekoliko dana su samo avioni sa
aerodroma besplatno vozili komsije u Beograd. Komsije koje su imale auta su odlazili na "svoje vikendice " u okolini Sarajeva. Danas su sva ta mjesta u RS tj prvi nazivi SAO Krajine. " Radio Mileva" je odrađivala svoje a sigurni smo mnogi danas da su Izetbegović , Milosevic i Tudzman u slozi i ljubavi radili na projektu stvaranja sto pedeset bogati porodica u svojim državama.to se svadjajuci narode podobno ostvarilo
Ne znam kako je sad u BL situacija ali u Sarajevu ova revizija narod niti interesuje niti uznemiruje . Samo politicari igraju novu igru za očuvanje plijena tih stvorenih porodica.
Raja na radiju imaju odlične prijedloge.
Da sada ratuju politicari i njihova djeca i njihovi parlamentarci iza laktaši ima hiljade dunuma zemlje uzmu oružja u ruke i nek se mlate i ubijaju dok neko ne pobjedi.
Pozdrav Saima
Post a Comment
<< Home