Jedna godišnjica
7. maja 1993. godine je srušena
Ferhadija. Dvije godine kasnije, na isti dan je srušena crkva na Petričevcu i
zapaljen samostan.
Rušenje
Ferhadije me zateklo u grozničavim pripremama
za izlazak iz grada, ganjajući
potvrde bez kojih se iz grada nije moglo izaći.
Srušenu
Ferhadiju sam vidio par dana nakon rušenja, iz
daljine, kada sam došao da
pokupim slike za pasoše kod
fotografa čija se radnja nalazila u ulici
koja od Ferhadije vodi do, u isto vrijeme srušene, Arnaudije.
Nisam imao hrabrosti da se približim ruševini jer sam glavne ulice izbjegavao
iako sam se već bio prijavio za izlazak iz
grada. Po gradu su presretali prolaznike tražeći “nepodobne“ (svima nama je poznat crveni kombi),
od kojih su mnogi završili u
Malom logoru gdje su maltretirani i prebijani. O njihovim sudbinama postoje
svjedočenja i ne bih ih ovdje ponavljao.
Kada je rušena crkva
na Petričevcu već sam bio u USA u koju sam stigao jula
1994. Vijest o rušenju je do mene stigla s zakašnjenjem jer nisam imao pristup do
medija (imao sam lokalne TV programe a novine nisam kupovao).
Prema onome što se
može naći na
Internetu, crkvu i samostan su, u ranim jutarnjim satima, srušila naoružana uniformirana lica Republike Srpske koja su tokom noći izvršili pripreme
za rušenje. Prije nego što su počeli bušenja za
postavljanje eksploziva, iz svojih soba su istjerana četvorica franjevaca, tri časne
sestre i dvije civilne osobe. Svi su zatvoreni u omanju sobu i natjerani da leže na podu. Među njima je bio i osamdesetgodišnji fra Alojzije Atlija, kojemu je, zbog okolnosti u
kojima se nalazio, otkazalo srce i umro je ležeći na podu. Kada su pripreme za rušenje završene, zatvoreni su izvedeni iz sobe, odvedeni na livadu i
naređeno im je da legnu na zemlju.
Nedugo nakon toga je odjeknula snažna
eksplozija koja je sa zemljom sravnila crkvu i zvonik, a istovremeno je buknuo
požar koji je zahvatio cijeli samostan.
Od samostana je neoštećen ostao samo podrum i jedan manji dio u kojem je smještena biblioteka i arhiva. Župni ured je potpuno izgorio i u
njemu sve župne matične knjige.
Za razliku od Ferhadije, pokraj koje sam prošao „milion“ puta, a u koju nikada nisam ušao, za crkvu na Petričevcu me vežu drugačije uspomene:
i one iz djetinjstva, one za vrijeme zadnjeg rata.
Rođen u
katoličkoj famiji, od malih nogu sam
odlazio u crkvu, obično nedeljom
ujutro, kada je većina žitelja moga komšiluka oblačila „misnu
odjeću“ i odlazila da se pomoli Bogu u crkvi čija su dva tornja dominirala
okolinom. Na misu se išlo bez
obzira na vrijeme. Kiša i
snijeg nisu bili opravdanje da se na misu ne ide. Za lijepog vremena se obično išlo se
prečicama a ako je padala kiša ili je bilo snijega, moralo se
krenuti ranije jer je put bio duži.
Prije mise se živalj
okupljao u prostranom dvorištu
crkve, gdje bi se izmijenili pozdravi i upitalo za zdravlje, a isto tako se
poslije mise družilo ispred crkve, a druženju bi se obično pridružili i
svećenici koji su na taj način održavali
prisniji odnos sa svojim vjernicima.
Ne znam zašto ali je
meni odlazak na misu bio obaveza koju nisam volio. Nisam ga mogao izbjeći iako sam ponekad pokušavao naći
opravdanje da ne idem. Mise su mi bile dosadne, nisam razumio zbog čega je potrebno da se molitve
ponavljaju, osjećao sam se nelagodno kada bih
se susreo sa svećenikom. Ali, roditelje sam
morao slušati i tako je bilo sve do pred
kraj osnovne škole kada sam se konačno izborio da na mise ne idem. Mati
nije bila sretna zbog moje odluke ali mi je popustila jer sam bio mezimac
familije. Bio sam najmlađi od
petoro djece i svi su brinuli za mene. Uz to sam bio dobro dijete, odličan đak (najbolji
u generaciji) i nikada nisam napravio nikakav problem. Mati mi je teškom mukom dozvolila da u crkvu više ne idem ali je često
znala reči da ću biti lutoran (vjerojatno je mislila na sljedbenike
Martina Lutera). Za mene je dozvola da ne idem u crkvu bilo olakšanje jer sam se osjećao nelagodno u školi misleći da će moji
nastavnici zbog toga imati poseban odnose prema meni. Od dana kada sam dobio
dozvolu da ne idem na misu, moja noga više
nikada nije stupila u crkvu na Petričevcu.
Prolazile su godine. Došle su
demokratske promjene a sa njima i rat. Oni koji nikada nisu išli u crkve i džamije odjednom postadoše
veliki vjernici. Zaboraviše ono u
šta su se godinama zaklinjali i okrenuše se Bogu kojeg su cijele živote ignorirali, a neki su čak proganjali one koji su bili vjernici
cijelo vrijeme. Bilo mi je smiješno a
istovremeno žalosno gledati velike partijaše koji se preko noći pokrstiše i pohrliše u prve
redove u crkvama kako bi se dodvorili novim vlastima i prigrabili pozicije koje
su za takve bile namijenjene.
U gradu nastadoše nestašice. Pored hrane, nedostajali su i
ljekovi. Ljudi su se snalazili na razne načine da
dođu do ljekova od kojih im je zavisio život. Jednog dana me prijatelj Eko
zamoli da s njim odem do Petričevca
jer je čuo da tamošnji svećenici imaju
lijekova koje preko Caritas-a dobivaju iz Zagreba. Njegov otac je ostao bez
lijekova a kako se radilo o jednom od „nepodobnih“, nigdje ih nije mogao nabaviti. Bilo
je to u vrijeme kada se po gradu moglo hodati bez problema. I tako se, nakon
mnogo godina, nađoh na Petričevcu, ispred crkve u koju sam nekada često odlazio. Uđosmo u samostan u kojem nas ljubazno
dočega stariji svećenik. Objasnih mu zašto smo došli i on nam iz mnoštva
lijekova koje je imao odvoji neke koji su trebali biti zamjena za lijekove koje
smo trebali. Nije nas upitao ni ko smo, ni koje smo vjere a ja sam, kao „bivši
katolik“ trebao biti garancija da nas
neće odbiti. Na naš upit koliko smo dužni samo blago odmahnu rukom i reče da se lijekovi ne naplaćuju i da je sretan da nam je mogao
pomoći.
Situacija u gradu postade gora, počeše
progoni, istjerivanja iz stanova, premlaćivanja,
ubistva. „Nepodobni“ počeše napuštati
grad. Masovno se išlo u Švedsku čije je
odlaske organizirala tadašnja vlast.
Mi smo morali ostati jer nismo mogli ostaviti moju mamu koja nije htjela da pod
stare dane napusti svoju kuću.
Situacija je bila sve teža,
kretanje po gradu sve rizičnije.
Mati se razboli i bez ikakve liječničke pomoći nakon
šest mjeseci nas napusti. Dođe red i na nas da se kupimo. Organizirani
odlasci u Švedsku su prestali. Ostale su
samo dvije mogućnosti: izlazak preko koridora
za Beograd ili odlazak u Hrvatsku preko Bosanske Gradiške. Za Beograd nismo mogli. Zbog našim imena ne bismo prošli
mnogobrojne kontrolne tačke na
kojima su odluke o prolasku donosili lokalni moćnici za
koje nisu važili nikakvi propisi ni
dokumenti. Ostao nam je jedino odlazak u Hrvatsku. A za to je trebala potvrda da
si pripadnik hrvatskog naroda jer su samo takve primali. Rodni list u kojem je
pisala narodnost nije bio dovoljan. Trebalo je pribaviti krsni list. Srećom, u mojoj famili smo svi kršteni ali kopiju krsnog lista nisam
imao. Nikada mi nije bio bitan niti sam ga ikada vidio. A sada je taj list
papira značio mnogo. Bez njega se nije
moglo iz grada u kojem rata nije bilo ali u kojem su gospodari rata radili šta su htjeli. Za njih nikakvi zakoni
nisu važili.
U to doba se nisam upuštao u
avaturu odlaska u centar grada jer nisam bio siguran da me paravojne patrole neće zaustaviti a nikakvih papira za
kretanje nisam imao. Oni koji su još radili
u preduzećima su imali dozvole za
kretanje a ja je nisam mogao dobiti jer sam imao vlastitu firmu. Jedina opcija
je bila da Nera ode do župne crkve
u Martićevoj i pokuša dobiti krstni list. Tamo joj rekoše da me nemaju u arhivi i da pogleda
na Petričevcu. Na Petričevcu, srećom, jedan mlađi svećenik pronađe moj krstni list iako mi je krstno ime bilo drugačije. Uz pomoć tog komada papira, te uz punomoć koju nam je poslala sestrina snaha, dobismo dozvolu za
ulazak u Hrvatsku. A iz Hrvatske nas sudbina odvede u USA koja nam posta nova
domovina.
Crkve na Petričevcu i
događaja vezanih za nju se, u doba
kada su nam sve misli okrenute epidemiji, ne bih sjetio da neko na facebook-u
neko ne postavi vijest o godišnjice
njenog rušenja. Tada se sjetih odlazaka
na mise u djetinjstvu, ljekova koje nam dade stariji svećenik koji bi mogao, po svojim godinama, upravo biti fra
Alojzija Atlija,čije srce otkaza u noći prije rušenja crkve, te krstnog lista koji nam je omogućio izlazak iz okupiranog grada. I
pomislih kako nam je sudbina mogla biti potpuno drugačija da su rušitelji
svoj zločinački čin izvršili dok smo još bili u gradu. Niti bi otac mog prijatelja dobio lijekove,
niti bih uspio dobiti dokument koji nam je omogućio
izlazak.
Grad koji nas je otjerao, ako je suditi po onome što se tamo već duže vremena događa, nije se usrećio. Broj onih koji ne mogu sastaviti kraj s krajem je svakim danom sve duži. Pokazuje to i ova fotografija nesrećnika koji čekaju u redu da dobiju koju kilu brašna i šećera od pomoći koja je, kojeg apsurda, stigla iz Sarajeva. Pitam se da li među njima ima i onih koji su proslavljali naše protjerivanje_ Na to pitanje nikada neću dobiti odgovor.
2 Comments:
Cijeli svoj zivot u BL zivio sam od Perticevacke crkve udaljen sveka 1 km. Uz njeno imanje bilo je brdo koje smo zvali Muft(ij)ina kula. To je nama djeci bilo jedina razonoda zimi. Te zime su bile poznate po velikim snijegovima a mi djeca bi tu bili od jutarnji sati pa do sumraka provodeci vrijeme u sanjkanu i skijanju. Sjecam se i divnog vocnjaka koji je bio ogroman i smjesten ispod same crkve. Ljeti bi tamo isli pomoci da se bere voce i naravno svako je mogao ponijeti koliko je zelio, a tu je bilo i jabuka, krusaka, sljiva i nezanm cega vise nije. Fratre koje Co smominje imenima sam sigurno bezboj puta sretao, to su uvijek bili divni i plemeniti ljudi. Nije mi jasno kakav moras biti zlikovac i sta ti u glavu usade da imas hrabrosti ubiti takve ljude. Umjesto stavljanja u zatvor trebalo je uvesti vjesala i javno takve sve zlikovce po Bosni i drugo javno vjesati. Tada bi to bila neka satisfakcija. Ali da se vratim glavnoj temi. Kad sam dosao u Zagreb u vrijeme rata jedina veza sa rodbinom u BL je bio Karitas, smjesten na Kaptolu. Zahvalan sam im beskrajno sto su svima nama, negledajuci koje smo nacionalnosti, pomagali u tim teskim danima. Obradovao sam se kad sam cuo da je Petricevacka crkva napravljena ali kad sam je vidio razocarenje je bilo vidno. Neznam zasto je nisu napravili kao sto je izgledala a imala je predivnu arhitekturu
sa dva zvonika. I ja cu je pamtiti bas onakvu kakva je bila. Pozdrav svima, Izet
Co kako mislis da nisi mogao u Hrvatsku bez krsnog lista kada je tamo primljeno hiljade muslimana izbjeglica tokom rata. Nisam shvatio ako su mogli oni bez krsnog lista zasto je tebi trebao.
Post a Comment
<< Home