OOUR EEUS i prinudna uprava
Aljoša, Hozić Ešref i Sulejmanpašić Muhidin - Paša |
Tako
nakon nekoliko dana razmišljanja obavjestih direktora Boškovića i Nedžada
Rakanovića da se prihvatam te dužnosti pod uslovom da mi obojica pomognu da
sagledam situaciju u OOUR-u i kada ocjenim da mi treba pomoć.
S
Nedžadom sam brzo izvršio primo-predaju dužnosti i našo se odmah u problemima
koje je nosila proizvodnja raznih vrsta prekidača, osiguracč, avio
instrumenata, elektromagneta, čitave serije novih prekidača za M-84 i
elektromagneta. Praktično tu su se radili djelovi za ugradnju u avione i helikoptere,
novi proizvodi kao mašina za paljenje mina, sistemi za uzbunjivanje kao nešto
posebno što se razvijalo u RO PE a na bazi ideje Gavran Ivice i Prohaske Ace,
koji patentiraše princip da ako duvaš zrak na rotirajuću ploču s odredjenim
brojem otvora dolazi do pojave zvuka itd, tako da je taj program imao dosta
oponenata u RO PE, iako je iza sebe imao dosta uspješnih sajmova i relatvno
veliki broj sistema postavljenih u Banja Luci, Sarajevu i drigim gradovima bivše
domovine. Usput je bilo planirano da se razvije ponuda za uzbunjivanje nizvodno
od hidro akomulacija u cilju zaštite stanovništva od vodnog udara pri
eventualnom pucanju brane.
Najbliži
saradnici su mi bili Popržen Danilo, kao šef kontrole kvaliteta, Stanić Rajko,
kao rukovodilac razvoja, mladi mašinski inžinjer koji je kao i ja bio u velikom
dreku, Kajtez Miloš( nisam siguran u ime) je bio rukovodilac planske pripreme,
proizvodnju je vodio Penić Milenko, izuzetno iskusan i pošten čovjek, ako me
pamćenje služi. Na čelu sistema za uzbunjivanje bio je moj dobri kolega i
prijatelj Muhidin Sulejmanpašić, a u istom odjeljenju su radili mnogi tehničari
i inžinjeri, Fabić Jelena ,Rolih Jasna, Željko Katalina i drugi čijih se imana
ne mogu sjetiti.
Vrlo
brzo sam shvatio da je u šustini problem tehničke prirode, mali broj neiskusnih
inzinjera a izuzetno veliki broj proizvoda s zaista oštrim tehničkim zahtjevima
koje smo mi sami pisali i time si stezali omču oko vrata, a vojni kontrolori
samo sprovodili ono što je napisano i ovjereno od nadležne institucije tj. Vojno tehnickog instituta već, prema
namjeni proizvoda. Kako su se proizvodile male serije vrlo zahtjevnih uredjaja
ocjenio sam, uz pomoć saradnika, da je praktično cijena proizvoda vrlo niska, iako
su po nekima saradnicima te cijene bile visoke, ne uvažavajući svu složenost
proizvodnje i usvajanje novih tehnologija za male serije. Na primjer, kolega
Čavić me upoznao s problematikom dizajna
prekidača, koji su vrlo slični prekidačima koje proizvode američke kompanije i
po čijim podacima kontaktna opruga od berilium bronze i kontaktno dugme od neke
titanijum legure može izdržati preko milion uključenja i isključenja prije
otkaza. Kasnije sam se uvjerio da takvi propagandni materijali obično nemaju
solidnu naučnu podlogu, a ti brojevi su nam se razbijali o glavu jer je bilo
vrlo teško postići taj broj uključenja i isključenja.
Karakterističan
je proizvod osigurač s dvije metalne kape, staklenom cjevčicom i srebrnom zičom,
koji se upotrebljavao na helikopterima koje je proizvodio Soko iz Mostara. Trebali smo isporučiti oko 200 komada ali u tehničkim
uslovima je stajalo da kada se narine odredjena amperaza osigurač treba da
pregori u odredjenom broju mili sekundi. Iako smo dobili po čistoći "atestiranu"
srebrenu žicu iz Trsta od našeg važnog snabdjevača i kalibrisali je u
specijalnom alatu, uspjevali smo da osigurač izgori čim se napon i amperaža
ostvare, bez postizanja tog propisanog vremana u kome bi osigurač trebao da
ostane nepregoren. Vojni kontrolor Branko Jotanović, kojemu je brat stradao
zbog neispravnosti aviona kao pilot, bio je vrlo rigorozan i nije i pored naših
uvjeravanja dozvoljavo da se pošalju osigurači. Na insistiranje kolega iz Mostara
i uz uvjerenje Danila Popržena šefa kontrole da je to maksimalno što se može
postići i da osigurači praktično zadovaljavaju funkciju zaštite uredjaja
odlučih da zapakujem i pošaljem 200 komada bez potvrde vojne kontrole. Osigurači
su ugradjeni i helikopteri su letjeli ali Branko je bio izuzetno ljut što su
poslati bez njegova znanja.
Imajući
u vidu svu problematiku i upoznavši nekoliko vrsnih inžinjera is drugih
OOUR-a predložio sam i tražio od
direktora Boškovića da se pronadje desetak inžinjera koji će biti premješteni u
EEUS da pomognu oko rješavanja tehničke problematike. Usput sam, cijeneći da cijena
proizvoda nije odgovarajuća, stupio u kontakt sa Svetom Četojevićem koji je
završio prvi stepen mašinstva i ekonomski fakultet u Mariboru a bio mi je
rukovodilac konstrukcije u Univerzalu,
fabrici hidraulike, gdje sam počeo
raditi po povratku s odsluženja vonog roka a prije definitivnog aktiviranja u
službu u JNA. Odnosi koje sam tada izgradio i znajući njegove kvalitete, osjećao
sam da može pomoći u OOUR-u s ciljem da pretrese cijene proizvoda i da tražimo
korekciju.
Kako
vrijeme brzo prolazi tako se početak proizvodnje, nulte serije za M-84, približavao
i svi nagomilani problemi tehničke i materijalne prirode, koji su se odraćavali
na plate radnika, dovedšse da se počelo
pričati o uvodjenju prinudne uprave u OOUR EEUS na čijem sam čelu bio skoro
godinu dana.
Naravno
da pomoć u kadrovima nisam dobio i počeo sam se osjećati kao žrtveno janje jer
se prethodnici skloniše a ja, što pomalo svojom greškom, a pomalo i tudjom, čini
mi se da je to bila velika igranka, dospjeh u probleme i tešku situaciju.
Testiranje dizel agregata, IMPCO Ecotrans, Kanada |
Dolaze
dani kada pravobranioc samoupravljanja Lasić Franjo i tužioc Mulabegović, komšija
koji sa Dr. Žabom napravi kuću u ulici Avde Karabegovića, zasjedaše s
direktorom Boskovićem i saradnicima te
razgovorima koje sam imao s njima. Konačno se usvoji odluka da se uvede
prinudna uprava što sam smatrao, i danas smatram, sramotom RO PE i direktora
Boskovića, jer mi nepružiše pomoć koju su obećavali a suština je bila tehnička
problematika koju "sedmorica veličanstvenih" koji me zamjeniše i
počeše da čiste problematiku po dolasku u EEUS a imali su punu pomoć koja je
meni bila uskračena. Na čelu te ekipe je bio Bajalica Nikola, starješina JNA i
dugogodišnji radnik u RČ, Jovo Radanović. Muris Tabaković, Emira (prezime sam
zaboravo), jedna vrlo odresita i prodorna osoba, Sveto Četojević, čije je
postavljenje prihvaćeno na moju sugestiju, još jedan inžinjer iz bivše Prostorne tehnike kojega sam cjenio ali
sam njegovo ime zaboravio. Ime sedmoga sam zaboravio. U meni je ostala gorčina
uzrokovana prepuštenošću samome sebi, koju sam morao progutati i nastaviti s
daljim radom. Jedno moram da priznam da sam smjenjen bez bilo kakve optužbe da
sam mogao nešto više uraditi. Usvojeno je ono što sam uvijek iznosio da je
tehnička problematika uzrok zastoja kao i nedostatak kadra sposobnog da se nosi
s tim problemima. Uz sve teškoće imao sam sreću da upoznam i radima s mnogim
ljudima iz bivše Mašinske obrade,
mojim najbližim saradnicima kojima sam bio izuzetno zahvalan za sav trud koji
su zajedno sa mnom uložili da se rješi tehnička problematika koja dovede do loše
situacije u OOUR-u, kao i mnogima iz radne zajednice. Pošto se kretalo u
pripremu i izgradnju novih objekata za potrebe proizvodnje tenka M-84 prešao
sam u Investicionu grupu na čijem je čelu bio kolega mašinac Djuro Krivošija,
što će biti moje naredno sječanje na ljude i dogadjaje koji su nadolazili.
Aljoša
Mujagić 26.02.2015
Labels: Rudi Cajavec
0 Comments:
Post a Comment
<< Home