Vec nekoliko puta sam na ovim stranicama pisao o sudbini banjalucana koji su dugogodisnjom planiranom politikom srpskih nacionalista protjerani iz svog grada i pokusavao animirati one koji su zainteresirani da se legalnim sredstvima izbore za nadoknadu stete koja im je tom politikom nanesena. Cinjenica da je veliki broj onih koji su godinama radili u mnogobrojnih drustvenim i privatnim firmama opljackani od strane vlasti uspostavljane u danima pred sam rat u Bosni (cija se politika kroz cijeli ratni i poratni period vrlo malo mijenjala) je neosprna i trebala bi biti jasna svima onima koji su protjerani i koji su morali zivot nastaviti diljem svijeta. Pljacka je izvrsena na razlicite nacine, od nezakonitih otpustanja s posla, preko uskracivanja prava na penziju onima koji ne zadovoljavaju kriterije postavljene od te iste vlasti (ne uzimajuci u obzir cinjenicu da su ljudi planskim aktivnostima protjerani i da im je na taj nacin onemoguceno da zadovolje zakonske kriterije), nacina na koje je izvrsna ‘privatizacija’ (drugi naziv za placku drustvene imovine u cijem su sticanju ucestvovali svi zaposleni), do prodaje drustvenih preduzeca stranim kompanijama, od koje korist imaju samo oni koji su cijelo vrijeme zivjeli u starom kraju.
Nezainteresiranost protjeranih banjalucana da se izbore za svoja prava vjerojatno lezi u cinjenici da se vecina nakon protjerivanja snasla u novim domovinama pa im se 'ganjanje pravde' cini manje privlacnim, znajuci da za bilo kakav uspjeh treba uloziti jako puno napora (i novca), poznavajuci tehnike kojima se nove vlasti sluze da takve pokusaje osujete ili odgode, nadajuci se da ce oni koji traze pravdu u medjuvremenu odustati ili pomrijeti. Mozda za nezainteresiranost banjalucana ima uticaja i cinjenica da smo mi ‘dobro prosli’, kako neki od nas znaju reci. Dok su po drugim gradovima vrseni stravicni zlocini (ovih dana citam feljton o Prijedoru o kojem smo tokom rata imali veoma malo informacija), dotle su u gradu Banjaluci ubistva bila sporadicna, broj ubijenih je bio zanemariv u odnosu na druge bosanske gradove, ali su zato koristene druge metode zastrasivanja i prinude (crveni kombi, hapsenja na ulicama onih bez odgovarajucih ‘papira’, bacanje bombi na lokale, poslovne prostore i kuca nesrpskog stanovnistva, otpustanje s posla, rusenje bogomolja, organizirano iseljavanje itd), kako bi se nesrpsko stanovnistvo otjeralo iz grada. Tako danas imamo veliki broj banjalucana raseljenih diljem cijelog svijeta, koji zive relativno dobro (vecina mojih poznanika iz Rudi Cajaveca se uglavnom vrlo brzo zaposlila u struci i danas su cijenjeni strucnjaci u svojim novim radnim sredinama), i ne pokazuju veliki interes da se nepravda prema njima ispravi.
Jos od prvih dana moga dolaska u Ameriku imao sam prilike razgovarati sa ljudima iz pravne struke (radim na pravnom fakultetu pa ih srecem svakodnevno) koji su se interesirali za moju sudbinu, pa se tako razgovor cesto doticao situacije u Banjaluci i desavanjima u njoj koja su me dovela u Ameriku. Kroz te razgovore smo se doticali i ostalih tema, pa se cesto pricalo i organiziranoj pljacki protjeranih koristenjem razlicitih metoda, izmedju ostalog i ‘zakona’ usvojenih nakon zavrsetka rata.
Kroz te razgovore s ljudima od struke sam uvjeravan da postoje svi potrebni uvjeti da se vlast manjeg entitita tuzi za organizirano pljackanje protjeranih i da su sanse da se sudski proces dobije jako velike.
Danas cu se zadrzati samo na jednom segmentu te politike, penzijama, uz ogranicenje na samo jedan od njegovih clanova.
Sadasnja vlast u Banjaluci je usvojila “Zakon o penzijskom i invalidskom osiguranju” onako kako joj najvise odgovara, svjesno radeci protiv onih koji su devedesetih protjerani ili su otpusteni s posla prema nelegalnim odlukama donesenim od strane tadasnje vlasti. Prema trenutno vazecem zakonu, osoba mora imati najmanje 20 godina radnog staza da bi ostvarila pravo na starosnu penziju. Ako ovaj clan posmatramo u svjetlu politike etnickog ciscenja (koja je odavno dokazana mnogim presudama u Hagu), postavlja se pitanje sta je sa onima koji zbog te iste politike nisu mogli sakupiti potreban broj godina radnog staza, vec su, na primjer, proveli 5, 10, 15, 18, ili recimo 19,5 godina na radu? Kako se moglo dogoditi da se njihov doprinos u fond penzionog osiguranja ne racuna, da se istovremeno zanemaruje politika etnickog ciscenja koja im je onemogucila da navedeni uvjet ispune, dok se na drugoj strani osobe koje cak nisu bile zaposlene na prostoru manjeg entiteta istim zakonom nagradjuju priznavanjem staza u dvostrukom trajanju?
Da bih svoja pitanja potkrijepio cinjenicama, navescu samo par stavki iz pomenutog zakonu.
U sekciji 3. Poseban staz, clan 42., stoji slijedece:
“U poseban staz u dvostrukom trajanju racuna se:
1) Pripadniku oruzanih snaga bivse SFRJ – vrijeme ucesca u oruzanim sukobima na teritoriji Hrvatske, posle 17. avgusta 1990. godine.
….
3) Pripadniku Vojske i pripadniku Ministarstva unutrasnjih poslova bivse Republike Srpske Krajine – vrijeme ucesca u oruzanim sukobima na teritoriji bivse SFRJ posle 4. avgusta 1991. godine, pod uslovom da imaju prebivaliste na teritoriji Republike.
4) Gradjaninu Republike – vrijeme ucesca u antifasistickoj i oslobodilackoj borbi tokom 20. vijeka kao pripadniku srpske, crnogorske, Vojske u otadzbini i Jugoslavenske vojske."
Ako zanemarimo nepismenost tvoraca zakona (mijesanje ekavice i ijekavice), interesantna su slijedeca zapazanja:
- Kako je to definirano stavom 1), pravo na staz u dvostrukom trajanju ima svaki pripadnik oruzanih snaga bivse SFRJ bez obzira gdje trenutno zivi: jedini uvjet je da je ratovao na teritoriju Hrvatske, dakle druge suverene drzave. Oni koji su ratovali u Sloveniji se ne racunaju, a isto tako ni oni koji su ratovali u Bosni. Za one u Bosni mogu naci objasnjenje (vojska bivse SFRJ ‘nije bila ukljucena’ u ratne sukobe u Bosni pa se tako ona u tom stavu ne pominje, a Slovenija i onako nije bila interesantna za one koji su imali neke druge planove). Na receno bi jos trebalo dodati da ovaj clan jasno govori cija je vojska bivse SFRJ, u koju smo se zaklinjali, bila.
- Pravo na staz u dvostrukom trajanju imaju i pripadnici vojske i milicije bivse Republike Srpske Krajine, iako se ratna dejstva ne ogranicavaju samo na Hrvatsku. Dakle, radi se o osobama iz druge suverene drzave (Hrvatske) koja su svoje pravo stekli samom cinjenicom da su se borili protiv neprijatelja (znamo o kome se radi), bez obzira sto je poznato da su upravo oni digli oruzanu pobunu protiv legalno izabrane vlasti drzave u kojoj su bili nastanjeni.
- Cetvrti clan je jos interesantiji jer on daje pravo na staz u dvostrukom trajanju pripadnicima “srpske, crnogorske i Vojske u otadzbini” za vrijeme drugog svjetskog rata a dobro znamo o kome se ovdje radi i pod kojim imenom su mnogo, mnogo poznatiji.
Ako, dakle, sumiram gore navedeno, pravo na penziju, izmedju ostalih, imaju oni kojima je glavni posao bio ubijanje drugih, kojima ‘radno mjesto’ cak nije bilo na prostorima ‘Republike’, i koji, naravno za taj ‘posao’ nisu uplatili ni dinar doprinosa u penzioni fond, dok onih koji su veliki dio svoga zivota vrijedno radili i nisu bili ukljuceni u nikakve sukobe, niti su bili uzroci tih sukoba, nema nigdje.
Ako malo pazljivije citamo neke od ovih clanova, i ako ovaj clan zakona posmatramo sa strane ljudskih prava, oni koji nisu ucestovali niti su bili razlog za sukobe (tu prvenstveno mislim na protjerane banjalucane i one koji su ostali u gradu a koji su otpusteni s posla devedesetih pod poznatim uvjetima) su diskriminirani samo zbog toga sto su pripadnici druge nacije.
Dok se ovih dana najavljuju tuzbe na svim stranama (uskoro ocekujem, a cemu sam jos davno pisao, da ce sarajlije uskoro biti tuzene sto su bile bombardirane vise od cetiri godine iz oruzja koja su placena njihovim radom), dotle banjalucana nema nigdje. Mi koji smo protjerani iz grada dobro planiranim metodama (koje se mogu porediti s onima primjenjenim prema Zidovima za vrijeme Hitlera), za sto postoje mnogobrojni dokazi (od rjesenja kojima se osobe otpustaju s posla jer se clan familije nije javio na mobilizaciju proglasenu od samoproglasene vlasti dok je zvanicno izabrana vlast tu istu mobilizaciju proglasila nelegalnom, do mnogobrojnih presuda suda za ratne zlocine u Hagu kojima su na dugogodisnje zatvorske kazne osudjeni bas oni iz te iste vlasti, okrivljeni za ratne zlocine, etnicko ciscenje i genocid), mirimo se s tom cinjenicom kao da je to nesto najnormalnije. Vjerujem da je u novijoj historiji covjecanstva veoma malo slucajeva u kojima se zrtve mire s tom ulogom i ne pokusavaju da urade nista kako bi se zlocin prema njima makar ublazio. Mi, banjalucani, imamo sve adute u svojim rukama i samo je potrebno da se organiziramo i da dobijemo ono sto nam po svim normalnim zakonima pripada.
Ako pratite novosti iz starog kraja, mogli ste primijetiti da je druga strana veoma organizirana, aktivna i uporna i da na razne nacine nastoji da se izbori za svoja prava, ako bismo ih tako mogli nazvati. Prije par nedelja je objavljena vijest da ce Srbi iz Hrvatske (cija se sudbina ne moze porediti s nasom jer su mnogi od njih aktivno ucestvovali u oruzanoj pobuni protiv legalne vlasti) moci otkupiti svoje stanove iako su po sadasnjim hrvatskim zakonima to pravo davno izgubili. Hrvatska ce biti primorana da izvrsi izmjene zakona kako bi se to moglo sprovesti.
Isto tako je ovih dana aktualne vijest o presudi suda u Strazburu koji je donio presudu u korist oficira bivse JNA kojom se nalaze aktualnoj vlasti u Sarajevu da mu isplati odstetu za stan koji je nakon rata dodijeljen drugom. Iako se ni ovaj slucaj ne moze porediti sa sudbinom banjalucana (zna se ko je bormbardirao Sarajevo i kolike su nevine zrtve izgubile zivote tokom cetiri godine bombardiranja, a isto tako se zna kako su protjerani banjalucani prosli), ova odluka je jos jedan razlog vise da i mi trazimo svoja prava.
Zbog svega gore recenog (a spomenuo sam samo jedan mali segment), odlucio sam da sa praznih rijeci predjem na djela. Donio sam odluku da se legalnim sredstvima izborim za ono sto mi prapada a sto mi je otudjeno perfidnom politikom etnickog ciscenja koju je provodila (a i sada na izvjestan nacin provodi) vlast u manjem bosanskom entitetu. Svjestan sam da ta borba nece biti laka i da ce trajati dugo (svima nama su poznate metode kojem se tuzeni sluze), ali sam ubijedjen da je pravda na mojoj strani. Zbog toga sam poceo da prikupljam potrebnu dokumentaciju (ovdje se to zove legal research a moje radne kolege su eksperti upravo u toj oblasti), proucavam zakone i druge propise, te ostala dokumenta koja ce se koristiti u ovom procesu, ostvario sam ovdje u Americi kontakte (a planiram i nove) sa osobama pravne struke koje bi mogle biti zainteresirane da se ukljuce u ovaj proces (ako to bude potrebno), planiram i neke druge aktivnosti kojima cu pokusati animirati ne samo one koji bi mogli biti zainteresirani da se prikljuce akciji, vec i siru javnost, itd.
Prvi konkretan korak ce biti tuzba organima vlasti u manjem entitetu sa zahtjevom da se izvrse izmjene i dopune postojeceg zakona o penzijama manjeg entiteta kako bi se u njega ukljucili clanovi kojima bi se definiralo pravo na starosnu penziju za gradjane koji ne zadovoljavaju trenutno vazece zakonske uvjete a koji te uvjete nisu mogli ostvariti zbog politike etnickog ciscenja i nezakonitih otkaza kao elemenata tog akta. U slucaju da se politika etnickog ciscenja nije provodila, te da nije bilo nezakonitih otkaza prema osobama koje ni u jednom momentu i ni na koji nacin nisu krsile zakone (a da ne govorim o oruzanoj pobuni), te bi osobe kroz cijeli ratni i poratni period (uz napomenu da u samoj Banjaluci nije bilo ratnih dejstava), te u godinama poslije potpisivanja mirovnog sporazuma, ostvarile to pravo kao sto su ga ostvarile osobe koje su cijelo to vrijeme bile zaposlene. O detaljima ovih, kao i nekih drugih izmjena cu pisati jednom drugom prilikom kada mi vrijeme to dozvoli.
Iako je za podnosenje zahtjeva za izmjenu navedenog zakona dovoljno da to bude ucinjeno od strane jedne osobe, mnogo efektnije bi bilo kada bi takav zahtjev bio podnesen od grupe gradjana. Kada bi se u ovu aktivnost ukljucilo vise zainteresiranih, poslovi oko pripreme svega sto je potrebno bi se mogli rasporediti i vrijeme potrebno da se sve informacije prikupe, obrade i pripreme, bi se znatno skratilo. Ako bi se u ovu aktivnost ukljucili i neki od protjeranih pravnika (ili onih koji su zainteresirani da se jedne velika nepravda ispravi), stvari bi sigurno isle lakse zbog njihovog eventualnog poznavanja vazecih zakonskih propisa. Zbog toga ovom prilikom pozivam sve one koji su zainteresirani da se ukljuce u ovu aktivnost da se jave komentarima i prijedlozima, bilo ovdje na blogu, bilo na moj email komljeno@yahoo.com. Vjerojatno vam ne moram ponoviti onu staru, narodnu, “zajedno smo jaci”.