Kotlićijada
Koliko se grad Banjaluka poseljačio i koliko su ga grmalji iz okoline uzeli pod svoje nekome ko je nekada u njemu živio teško je shvatiti i prihvatiti. Da sam kojim slučajem prespavao 30 godina i probudio se ovih dana vjerojatno bi me „strefila kap“. Ovako, prateći iz daljine događanja u gradu i oko njega moj šok nije onakav kakav bi bio da to nije slučaj ali ipak sam šokiran primitivizmom koji je na tim prostorima zavladao.
I u naše je
vrijeme bilo seljaka koji su krojili sudbinu grada i vodili glavnu riječ ali su
se nekako prilagođavali sredini u koju su „šljegli“ a svoje pravo lice bi
pokazivali samo kada bi bili u društvu istih ili njima sličnih ili ako bi
malo više popili na proslavama u firmama pa bi im samokotrola popustila. A i sistem u kojem smo živjeli je podsticao
obrazovanje, kako opće, tako i kulturno, pa su pridošlice vremenom prihvaćale
gradske manire nauštrb onih odakle su stigli.
Ovo što se u
godinama od ovog zadnjeg rata pa naovamo događa je totalna suprotnost. Seljački
maniri (tu ne mislim na ljude koji žive na selu i njihovo ponašanje) i
primitivizam su postali vrlina pa se toga više niko ne stidi, čak naprotiv.
Posebno to važi za predstavnike vlasti na svim nivoima, počevši od onog koji o
svemu odlučuje, pa do većine ostalih koji se prosto utrkuju ko će biti „bolji“.
O čemu se radi jasno je svima nama koji pratimo digitalne medije jer na njima
se bilježi sve pa tako i istupi političara koji nas malo, malo, iznenade nekom
svojom novom „kulturnom“ objavom. Neki od njih idu i korak dalje pa prave
reklamne spotove kojima pozivaju narodne mase da im se pridruže. A tih
„narodnih masa“ je pogolem broj a onih drugih koji bi se možda i zgražavali nad
onim što im se servira gotovo da nema. Razasuti su po cijelom svijetu a i mnogi
više nisu među živima.
Kada sam mislio
da je „precednik“ broj jedan kada su u pitanju „vrline“ koje gore spominjem,
javljaju se novi, mlađi, koji su mu ozbiljna konkurencija.
Gledao sam Milu kako kosi travu na glavnoj saobraćajnici koja od Žaluzana vodi u grad i nisam
mogao vjerovati da se to stvarno događa. Slušao sam riku pod šatorima na Zmijanju ne vjerujući da to neko može slušati
a kamoli uživati u tome. A onda sam vidio video spot direktora UKC Paprikovac u kojem poziva Banjalučane na kotlićijadu, svenarodno druženje promovirano
kao Krajiška Guča. Direktora sam imao prilike više puta vidjeti u njegovim
političkim istupima kojih bi se normalno ljudsko biće stidilo ali je ovo prvi
puta da sam imao priliku „uživati“ u njegovom glasovnim umijećima, popraćenu
košenjem trave na livadi gdje se Vrbanja uliva u Vrbas. Direktor, istina, nije
koristio kosu kao njegov boss već weedwacker kako se to zove u zemlji u kojoj su me
ovakvi kao direktor otjerali. Na jednoj strani imamo „precednika“ svega i
svačega koji zaustavlja službeni automobil, izvlači kosu (koja se „slučajno“
zatekla u službenom autu), i kosi travu uz cestu i to bez posebnih mjera
obezbjeđenja, a na drugoj, direktora glavne bolnice u manjem blentitetu koji
svoje dragocjeno vrijeme, koje bi trebao posvetiti na brigu o pacijentima čije
se pritužbe na kvalitet usluga mogu svakodnevno čuti, kako snima spot kojim
poziva svoje istomišljenike na zabavu na kojoj će opet nastupati on i njegov
„precednik“.
Badava su
Banjaluci nove zgrade i ulice, badava svi fakulteti i škole, seljakljuk je
njome zavladao i drži je čvrsto u svom zagrljaju. Sišao je u grad i iz njega ga više niko neće istjerati. Dok se držao Manjače postojala je nada da se neće spustiti u grad. S Kotlićijadom na ušću Vrbanje u Vrbas je ta nada definitivno umrla. Bilo je to za očekivati jer u gradu više nema gotovo nikoga ko bi se tom primitivizmu odupro. Većina je istjerana devedesetih a ono malo što se zadnjih godina borilo da grad ne postane jedno veliko selo je sistematski gušeno od strane vlasti pa se njihov glas više i ne čuja.