U godinama sam kada me može još samo impresionirati ljudska
dobrota, humanost svake vrste, skrb djece koja su ostala bez roditelja - dakle
siročad, kao što smo i sami, jer smo ostali bez domovine, svojih gradova u
kojima smo rođeni i sretno odrastali i postajali ljudi u pravom smislu te riječi,
bez svojih domova, "bašti sljezove boje", bez roditelja, rodbine, komšija
i prijatelja! Ja osobno nikada nisam sebi
dozvoljavala da prosječnost umanji moju visoku selektivnost, kako u
izboru prijatelja. tako i u izboru literature kojom sam se "liječila"
i okruživala vise decenija mog života!
S istim razlogom sam naivno očekivala, čak i vjerovala, da će
poslije agresije na Bosnu i Hercegovinu, na grad Sarajevo u kome je rođen moj
sin jedinac, u kome je umro moj muž, u kome je umrla moja draga majka, u kome
je živio i moj brat sa svojom familijom, u kome sam ja provela lijepe godine života
i stasala u zrelu ženu i majku (što je moj najveći ponos!), ponovo postati
lijepi grad "Olimpijskih zimskih igara 1984.", kada su oči svijeta
bile uprte na to jedinstveno mjesto na karti "stare dame Evrope".
Same pripreme za Olimpijske igre su bile jedinstvene u svijetu, Sarajevo je isticano
kao grad multikulturalnosti bez premca u toj Evropi, sa izuzetnim geografaskim
položajem, okruženo upravo olimpijskim planinama - Bjelašnicom, Igmanom,
Jahorinom Trebevićem...
Očekivala sam da će "svjetla moga grada" početi
ponovo sjati, možda u početku žmirkajuci i samozatajno, sa smjernošću nekadašnje
čuvene urbane sredine sa bogatim kulturnim životom. Pisala sam o tome i u švedskim
novinama i pričala i objašnjavala svojim švedskim prijateljima, svoj
entuzijazam i zaljubljenost u grad koji sam napustila pod bombama i granatama,
posjecćvala ga nekoliko puta godišnje i do današnjih datuma 75 puta.
"Čarolija starog kraja" je moj napis koji je
pobudio veliku pažnju među Šveđanima i koji sam završila "sa jednom
ljubavnom":
"Ne mjerim vrijeme više na sate
ni
po sunčevom vrelom hodu,
Dan mi je kad' tvoje oči me prate
a
noć kad´ od mene odu"
Poslije potpisivanja Dejtonskog sporazuma i završetka rata,
Sarajevo je postalo glavni grad Federacije Bosne i Hercegovine i zahvaljujući donacijama
mnogih država koje su njima prale savjest jer su Bosni i Sarajevu u krvavom
ratu za opstanak okrenule leđa, počelo je i obnavljanje i "krečenje" glavnog
grada, ponajviše samog Centra grada, tj. prelijepih građevina koje je Austrija
izgradila, Titova Jugoslavija čuvala i gradila nove i arhitektonski modernije,
popravljale su se saobraćajnice u gradu, obnavljala flora grada, Olimpijske
planine pošumljavale, uspostavljale električne i telefonske linije (sjecam se
da sam 1997. god. na pošti u Sarajevu čekala 5 sati u redu da ponovo dobijem kućni
broj telefona, te da moja mama može sa nama razgovarati!), no još i danas
postoje i čitave ulice, čak i poznate ustanove na kojima se vide tragovi
granata, izbijeni balkoni, te neostakljeni prozori! Ali, mnogo brže su se
obnavljale bogomolje, nicale džamije kó gljive poslije kiše, te crkve i
pravoslavni hramovi, nacionalni klerovi pocčnjali da se ozbiljno brinu za duše
stanovnika i ratom napaćenog naroda, vjerski službenici slani i u zemlje
bosansko-hercegovačkog izbjeglištva da se pobrinu za iste - svako u svojoj
pastvi!
Istovremeno je krenula i "privatizacija", taj pljačkaški
visoko interesni nacionalizam, pa su predratni sarajevski giganti
tipa"Energoinvesta", "Unisa" "UPI-ja“ koji su prije
rata zapošljavali stotine hiljada ljudi ne samo iz Sarajeva, nego iz cijele
bivse domovine, završavali u privatnim rukama, prije toga u
"uzdurisanim" stečajevima, propadali rudnici, hidroelektrane, sva državna
i zajednička nam blaga odlazila u privatne ruke kao da im je sve "babo
ostavio".
Novostvorene državne institucije, i one u Sarajevu kao i one
u nižem administrativnom rangu, popunjavale se polupismenim ljudima, ali stranačkim
vjernim pripadnicima, što više vjernicima, kojima je kasnije omogućeno da u
radno vrijeme "skoknu" na džumu ili se pomole svom Bogu na drugoj"pustekiji"
ili uz drugu krunicu i brojanicu.
Što se tiče obrazovanja i školstva, te znanstvenog istraživanjana
na Univerzitetu Sarajevo, po svemu izgleda da je sve "izgorjelo" onih
dana kada je pred očima svijeta sramno gorjela Vijećnica - Univerzitetska biblioteka
Sarajeva, koju su zapalili agresori na Sarajevo, kao sto je Hitlerov Goebells
palio knjige u nacističkoj Njemačkoj!
Sarajevu je trebalo preko dvadeset godina da obnovi Vijećnicu,
i to uz pomoć Vlade Republike Austrije, koja drži do spomenika kulture i
znanosti, posebno koje je sama gradila kada je za vrijeme okupacije stolovala u
Sarajevu!
No, nicala su Sveučilišta u Širokom brijegu, Travniku, Goraždu,
te se kao zečevi umnožavali doktori i magistri nauka, da bi iza tih lako i
lopovski lažno stečenih titula bolje sijali mržnju i širili lopovluk i na tom
najtananijem tkivu jednog glavnog grada i jedne obogaljene države!
Da je Sarajevo uvijek imalo zavidan humor, po čemu je bilo
poznato i u bivšoj Jugoslaviji, te da i oblast
fabrikacije diploma i raznih plagijata našlo mjesta i u sarajevskom crnom
humoru - evo primjera:
Cigo prodaje robu na sarajevskoj pijaci na Markalama, među
robom i nekoliko diploma:
dipl.ekonomista, inžinjera više struka, politologa i liječnika, sve ista
cijena: 500 KM (bosanskih maraka). Naiđe muštrija, razgleda robu i diplome,
vidno zainteresirana baš za diplome, ali cijena se učinila visoka!
"Slušaj Cigo, može li ova za doktora malo jeftinije,
znaš, slab sam sa parama?" "Može, brate, kako da ne, ali ću za te
pare morati malo da te preispitam!"
Koliko duhovito - toliko i istinito, zar ne?
A kultura u Sarajevu? To je posebna priča!
Da kulturu vode nekulturni ljudi pisao je i Dino Mustafić,
poznati i ugledni sarajevski dramaturg i reditelj, Gradimir Gojer, kao i
bosansko - hercegovački oskarovac Danis Tanović! No, najilustrativniji primjer
je svjetski poznatog bosansko-hercegovačkog slikara, slikara Sarajeva i tvorca
likovnog opusa "Srebrenica"- Safeta Zeca. Počastvovan Šetoaprilskom
nagradom grada Sarajeva, posjetio je ured Kantonalnog ministra kulture u
Sarajevu, da bi se dogovorio o ceremonijalnim formalnostima prilikom predaje
nagrade.
U razgovoru Safet Zec je pomenuo Emira Dragulja, najboljeg
sarajevskog i bosanskog grafičara, na što je ministar upitao: "A ko je
taj, maestro?"
Novine su pisale da se maestro demonstrativno digao i
napustio ured "uglednog ministra" i nije mi poznato da li je u njega
više ikada ušao! Izgleda da i ovaj ministar nije daleko odmakao od "bureka
i kola" kao nematerijalnog blaga sarajevske i bosansko-hercegovačke
kulture!
Šta je danas Sarajevo je pitanje kojim se bave mnogi, najviše
novinari i domaći i strani, kao i mi bivši stanovnici Sarajeva?
Sarajevo je danas grad koji živi "normalan" život,
kao i neki samo po veličini slični evropski gradovi, prepun skorojevića dubokih
džepova, sa rudimentarnim navikama sa kojima su "šljegli"iz svojih
vuko.....ina, sa blatom na obrazima i ukaljanim džonovima, iako na njima stoji "Hugo
Boss!"
Takvo Sarajevo je prepuno otrovnog nacionalizma, korupcije,
nepotizma neviđenog u njegovoj historiji od nastanka!
Nacionalističke stranke i politika guraju ovu nekada
metropolu ljudskosti u propast i svojevrstan brlog, iz kojeg će se ovaj grad teško
ikad izvući, sigurno mnogo teže nego iz ratnih razaranja, koja su ovaj grad
zadesila više puta!
S druge strane, Sarajevo je grad obespravljenih ljudi,
ubogih penzionera, grad siromašnih ljudi koji u redovima stoje pred Narodnim
kuhinjama (u općoj stigmatizaciji kojim vlast ponižava svoje stanovništvo je i
otvaranje Narodnih kuhinja za djecu!), grad ljudi koji hranu traže po
kontejnerima kao psi lutalice!
Da ne bih dalje zadržavala svoje suze, kojima je sklona
glava skoro svakog današnjeg seniora u tuđini, završiću opet sa "jednom
ljubavnom":
"Sve je isto kó i lani, samo srce moje i srce tvoje, u
ljubavi više ne stoje....!"
Saida Bahtijarević - Bekić
Labels: saida