Spectator - umjesto komentara
Posto je moj omiljeni znanstvenik - svicarski filosof i psiholog Arnold Kuinzli - prema mome osobnom misljenju - najbolje objasnio kvintesenciju nacionalizma, zato cu navesti najvaznije dijelove iz njegovoga eseja "Opijum nacinalizma" (PRAXIS, filozofski dvomjesecnjak, br.4, Zagreb 1968., str. 318-331): "Da odmah reknemo: na osnovu dosadasnje povijesti dobiva se utisak da nacionalizam psihicki postavlja pretjerane zahtjeve na pojedinca. Nacionalizam moze politicki ili drustveno biti jos kako konstruktivno intendiran - on se, buduci da predstavlja necuveno zavodjenje, da se ostane u infantilnoj maloljetnosti, u pojedincu gotovo uvijek preobrazava do izvjesnog stupnja u nesto destruktivno. A iz pojedinca djeluje ova destruktivnost tada povratno na grupu ,na cijelu naciju. Paradni primjer jest razvoj nacionalizma u francuskoj revoluciji.
Cini se da u covjeku funkcionira neka vrsta primitivnog obrambenog mehanizma (moj omiljeni znanstvenik - filosof, sociolog i psiholog prof. Rudi Supek je naveo u jednom svom eseju o primitivnom mentalitetu i primitivnom karakteru da su neki pojedinci taj primitivni mehanizam naslijedili vise a neki manje od svojih majmunskih predaka. Agresivniji i netolerantniji nacionalist, poput banjaluckog Vozda, naslijedili su ga u vecoj mjeri. U "Nasim danima"je historicar dr Ivan Lovrenovic napisao perfektan esej o karakteru Vozda tzv. RS-a; opisao ga je kao primitivca par excellence - NAPOMENE spectatora), koji mu pomaze sacuvati njegov identitet kroz to, sto on "strano" identificira s "manje vrijednim". Time sto omalovazavam strano, izbjegavam opasnost, da bi ono moglo staviti moju samosvijest u pitanje. A sto je nesigurnija moja samosvijest ili, iz bilo kojih razloga, sto je ugrozenija moja egzistencija ili egzistencija moje Mi-grupe, utoliko vise sam sklon tome, ono strano, stranca, stranu grupu omalovazavati, sto moze odvesti do sataniziranja stranog. Stranci, to su, vec u Platonovoj "Drzavi", barbari. (Za Vozda tzv. RS, Bosnjaci su nize vrijedni i izmisljena nacija. Vuk Karadzic i velikosrpski barjaktari "Nacertanija"su izmislili rasisticki termin "balije"za Bosnjake; jedan mi je kolega (na pocetku rata radio je u Metalskoj skoli) pricao da je na svim vodokotlicima u klozetima ove skole pisalo :"Pustite vodu, da balije odu". Po ovome se moze zakljuciti kako je preko 99% predavaca u toku rata u tzv. RS vaspitavao ucenike, a ti predavaci zadrzali su takav karakter i dana: oni rade na osnovu uputa SLUZBENOG STAVA. Njihovo JA slusa NAD-JA (autoritet) "Karakter je covjekova sudbina." kako je tocno rekao veliki Heraklit, tvorac dijalektike..Na "Radio Bluci" na pocetku rata sam cuo rasisticku ratnohuskacku propapagnu koju je svaki dan izgovorao glumac "Pozorista tzv. RS: "Naprijed braco, srpski vitezovi u boj protiv balija i ustasa!" - napomena spectatora)... Vec je Herder (njemacki jezikoslovac i filoso - -napom. spactatora)ustanovio da je rijec barbar gotovo odjednom postala prirodna: "Tko nije s nama i od nasih, taj je pod nama! Tudjinac je losiji od nas, barbar je... On je barbar, on govori strani jezik..."
Kako pak ovaj mehanizam sataniziranja funkcionira pokazuje nam krajnje zorno jedan test pomocu metode takozvane "serijske reprodukcije", koji je proveden u Americi (dok je jos bio jak segregacionizam na Jugu - napomena spectatora). Pokusnoj se osobi opisalo sadrzaj jedne fotografije, no koju ona sama nije vidjela. Ova prva pokusna osoba pricala je tada sve sto je znala o ovoj slici nekoj drugoj pokusnoj osobi. Druga je pricala sto je prva njoj rekla nekoj trecoj i tako dalje, sto se nastavilo preko lanca od sedam pokusnih osoba. Fotografija je pak prikazivala scenu u podzemnoj zeljeznici, u kojoj su dva putnika razgovarala, jedan od njih je crnac, drugi je bijelac u radnome odijelu. Bijelac drzi u svojoj lijevoj ruci otvorenu britvu. Pokazalo se sada, da je u vise od polovice eksperimenata britva bila kod posljednje reprodukcije lokalizirana u ruci crnca. U ponekim je slucajevima cak bilo receno,da crnac uzmahuje britvom ili njome ugrozava bijelca.
Ovdje se ne radi samo u americkom rasnom problemu, jer rasizam je konacno samo posebna forma onog emocionalnog kompleksa, koji smo oznacili kao MILITANTNI NACIONALIZAM (o ovome nacionalizmu najbolju knjigu je napisao Branimir Anzulovic, THE HEAVENLY SERBIA FROM MYTH TO GENOCIDE, New York 1999.; Kada je srusena Ferhadija u Bluci, sef SDS-a je na radiju izjavio da su "islamski teroristi srusili dzamije u Bluci da bi okrivili za to srpski narod", a vladika Jefrem je izjavio da je Ferhadija bila na pogresnom mjestu, dok je veliki humanista biskup dr. F. Komarica osudio rusenje dzamija kao barbarski cin; - vidio sam djecaka (9 ili 10 godina starog) - poslije rusenja Ferhadije - kako mokri na temelju gdje bila Pecinska dzamija. Kada sam ga pitao : "Zasto mokris tu?" On mi je odgovorio "Vodje su nekada balije imale skloniste za municiju, pa su to nasi borci srusili"). Isti test dao bi u drugim zemljama jamacno naskroz slicne rezultate (nedavna rasisticka propaganda protiv Bosne u Svedskoj i Norveskoj itd. - napomena spectatora), ako bi se umjesto bijelca pokazalo nekog gradjanina doticne zemlje a umjesto crnca gradjanina neke druge zemlje, kojega ovaj susrece s nacionalistickim predrasudama. Moc ove predrasude u nama i nad nama moze nas dakle zavesti na to, da svijet postavimo na glavu, crno smatramo bijelim a bijelo crnim, ubojicu identificiramo s ubijenim a ubijenog s ubojicom. TO JE PRASTARA PRIPOVIJEST O TRNU U VLASTITOM OKU I O BALVANU U OKU BLIZNJEGA (kurziv je spectatorov), samo u izvjesnoj mjeri kolektivizirana. Dio problema Zla.
Buduci da svaki nacionalizam primarno u ovoj ili onoj formi ima funkciju, razgraniciti neku Mi-grupu od neke strane grupe, pomoci joj tako do njenog identiteta i autenticiteta i buduci da su ljudi skloni tome, da bitak stranog identificiraju s manjevrijednoscu - a to znaci, govoreno s C. G. Jungom (poznati psihoanaliticar - napom.spectatora), nesvjesno projicirati "sjenku" svoje vlastite manjevrijednosti i krivnje na stranca... Nacionalizam je najdjelotvornija pilula protiv covjekovih patnji zbog toga, sto nije totalan covjek, i protiv muke svakodnevnog dozivljaja vlastite krivnje. On satanizira stranca, kako bi meni sugerirao, da budem sebi samome manje stran i blizi svecu. On je medikament par excellence protiv samootudjenja. Sto mi je straniji onaj drugi, utoliko sam prisniji sebi.
Zacijelo - pilula nacionalizma ne ozdravljuje, ona samo osamucuje. Ona je, ako se Ja identificira s nekom Mi-grupom, "opijum naroda". Ili u jeziku filozofije: iskrivljena svijest.... I u najmiroljubiviji, najidilicniji nacionalizam moze preko noci uci djavo i preobraziti ga u neljudski perverzitet... Agresivitet i perverzitet nacionalizma raste u istoj mjeri kao dozivljaj otudjenja i nesigurnosti nekog pojedinca ili neke Mi-grupe. Sto je jaca bol, utoliko veca mora biti doza opijuma da se nju smiri. Ali ovaj opijum naposljetku ne djeluje integrirajuci, nego razarajuci. Gdje je doza prejaka, postaje opoj naknadnog identiteta samorastvaralacki. Ja mogu u svom nesvjesnom nastojanju, da smanjivanjem vrijednosti stranoga sebi samome vratim vrijednost i sebe iznutra kao i izvana osiguram, izgubiti svaku mjeru i stranca toliko satanizirati, da mi se on konacno javlja samo jos kao nakarada koja izaziva stra, od koje se tim prije osjecam ugrozen. Kraj pjesme jest PARANIOCNO BJESNILO, kakvo smo dozivjeli na primjeru Njemacke u prvoj polovici ovog opijatnog stoljeca (slicno se desilo od dolaska Milosevica na vlast i u vrijeme njegovih velikosrpskih vojni, a i dans je slicno u Vozdovom blentitetu - napomena spectatora). Pri svemu tome stoje Ja i Mi-grupa u uzajamnom odnosu, koji zacijelo vise nalici vrtnji u krug nego li jednom dijalektickom procesu.. Moderni nacionalizam je u bitnome (primjer njegovog razvoja u Njemackoj i Francuskoj - napomena spectatora)... nastao kao ideologija integracije Mi grupa, koje su uslijed vanjskih povijesnih okolnosti i unutarnjih socioekonomskih i politickih razvitaka u narocitoj mjeri bile neosigurane ,neoformljene, nejedinstvene, nesvjesne sebe samih i zbog toga u narocitoj mjeri patile od nedostatka identiteta i autenticiteta te potrebovale - vecinom prekompenzirano kroz svijest misije - samopotvrdu i samopravdanje. Da bi mogla stvoriti ovu samosvijest nacije, apelirala je Mi-grupa nacija na samosvijest pojedinaca i mobilizirala je tako in extremis teznju samoga Ja za samoodrzanjem i identitetom. Nesigurnost samoga Mi dala je da se Ja takodjer osjeca neosiguranijim, sto je moralo ojacati tendenciju ovoga ja da u Mi potrazi zastitu, sigurnost, skrovitost, identitet i tako pretjerano uzdigne Ni-svijest, nacionalnu svijest. Sto je pocelo kao legitimni pokusaj, da se obrazuje nacija i razgranici od grugih nacija, zavrsilo je tako u opcoj opijenosti opijumom i nacionalnom bjesnilu... Nacionalizam je permanentno zavodjenje na bezodgovornost...
Tako bi se nacionalizam, koji je konacno historijski bitno posljedica dezintegracije srednjovjekovnog religiozno-politickog reda i do izvjesnog stupnja sekularizacija religiozne vjere moglo u njegovoj militantnoj formi oznaciti kao modernu religiju maloljetnog covjeka, koji drzavi pripisuje ono, sto bi se njemu moralo pripisivati kao odgovornost i krivnja. Funkcija ovog nacionalizma jest, na psihickoj razini, odrzati covjeka u stanju neuracunljivosti. Ili u stanju maloljetnosti..."